Na mijn stage heb ik een baan aangeboden bij een stagebedrijf, wat is een gemiddeld uurloon?

Ik heb een meewerkstage gelopen bij een farmaceutisch bedrijf. Ik heb daarvoor 4 maanden 3 dagen in de week stage gelopen op de financiële afdeling. Ik krijg nu een baan aangeboden om nog 3 maanden 3 dagen in de week voor ze te werken voor 8,- bruto per uur. Is dit gemiddeld, hoog, laag? Ik ben 19 jaar.

Een vriendin is een jaar jonger dan mij en kreeg ook een baan aangeboden. Zij krijgt nu €13,- bruto per uur. Dit betekend dan dat ik best wel weinig kreeg. Daarnaast heb ik opgezocht dat bij de AH een 19 jarige ongeveer €8,- verdient en in de horeca krijg ik 9 euro. Alleen daar wil ik op dit moment niet werken i.v.m Corona.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
ronron1212
3 jaar geleden
Deze vraag is al eens verwijderd. Maar wat je hoort is niet wat iemand krijgt en 8 euro is voor jouw leeftijd en ervaring een goed loon.
tinus1969
3 jaar geleden
Wat voor soort functie/werk? Als je (enigszins) geschoold werk doet, is 8 euro/uur weinig -onderbetaald zelfs.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 heb je wel een gekeken wat het minimum loon is voor een 19 jarige.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het minimumloon is 5,73. Het is meewerken op de financiële afdeling. Is niet zwaar werk, normale werktijden.

Antwoorden (1)

Vraag is al eens beantwoord.

Eur 8.- per uur ligt boven het minimumjeugdloon omgerekend naar een uurbedrag voor een 19-jarige. Het minimumjeugdloon is niet ongebruikelijk voor iemand die net begint te werken zonder werkervaring. (Stage is een leertraject).

Als er meer wordt geboden, kan dat zijn omdat een CAO dat voorschrijft. Of omdat het zeer moeilijk is om personeel te krijgen in die sector. Een uurbedrag van eur 13.- is onwaarschijnlijk hoog voor een 19-jarige. Heb je de loonstrook gezien? Gaat het om extreem zwaar of smerig werk of werk op 'vervelende' werktijden?

Als een werkgever al eur 13.- per uur geeft aan een 19-jarige moet het hem wel goed gaan, zou ik zeggen. Ervanuitgaand dat ouder personeel met meer werkervaring nog veel meer verdient.
De minimumjeugdlonen op dit moment (19 jarige), herleid naar uurlonen:
19 jaar € 5,73 € 6,03 € 6,36
(Resp. als fulltime werkweek 40, 38 of 36 uur per week is)
Toegevoegd op 29 mei 2020 12:29: tekst
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De 13 euro per uur klopt echt. Het is geen zwaar werk en het zijn normale werktijden. Ik vind zelf ook dat dit erg veel is. Daarnaast vind ik het wel op zijn plaats dat er mee betaald wordt, dan werken in de Albert heijn. Doordat er een lange werktraject is en de taken die ik doe zijn niet vrij eenvoudig.