Mogen docenten op je scherm meekijken?

Als ik in een lokaal zit dan komt mijn docent wel eens langs gelopen en gaat dan achter mij mijn hele computer scherm bekijken, of ik wel aan het werk ben enzo... Maar ik vraag me af of dat dit eigenlijk wel mag. Want stel je bent iets aan het opzoeken voor prive zaken dan hoeven docenten dit niet te zien. Of als ik Whatssap open heb staan, dan mogen ze toch ook niet al mijn berichtjes lezen?
Dankjewel voor antwoorden!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.3K
Amadea
4 jaar geleden
De activiteiten die jij noemt heb je in de pauzes en in je vriije tijd uit te voeren. In de klas zit je om te leren!
Pieterke
4 jaar geleden
Privédingen doe je in de pauze of in je vrije tijd. Niet in de klas. Die docent staat er ook niet voor niets! In de klas zit je om iets te leren!
Ritsuka
4 jaar geleden
Als jij in de les zit, hoor je geen whatsapp enzo open te hebben
tinus1969
4 jaar geleden
En straks als je werkt controleten werkgevers ook of je wel aan het werk bent. Wen er maar aan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De intentie van de leerkracht is, kijken of jij je bezig houdt met wat je moet doen: schoolse zaken. Zijn intentie is echt niet om te kijken wat jij privé doet.
Waarschijnlijk is dat ook nodig, want onder schooltijd houdt jij je ook bezig met andere dingen.
Slimme leerkracht!

Antwoorden (3)

Ja je docent mag tijdens de schoollessen met je mee kijken of je wel aan je werk bent en niet bezig bent met andere dingen dan je school opdrachten.
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ inderdaad. Daarom kijkt de docent ook, nergens anders voor.
Op de meeste scholen geldt dat jij je tijdens de les niet met privé zaken bezig mag houden (tenzij anders besproken met de betreffende leraar)
Jij dient je tijdens op school aan de regels te houden en een leraar mag dat controleren. Als jij privé-zaken aan het opzoeken bent mag de leraar jou dus terecht corrigeren.

Tijdens de pauzes zijn de regels soms wat ruimer en mag je wel privé-zaken afhandelen. In dat geval dient je leraar je privacy te respecteren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ ook al helemaal gelijk
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wist je dat op veel scholen tijdens de pauze de laptop opgeborgen moet worden in een kluisje. Dat surfen tijdens de les alleen is toegestaan als docent toestemming geeft.
Hier een voorbeeld van een Leerling(en)statuut
https://www.eldecollege.nl/Media/view/2106/Leerlingenstatuut.pdf
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@JoanDArk
Ja, en ik beweer ook niet anders. :-)
Eerst even een antwoord op de opmerking of een docent mag meekijken als de whattsapp open staat. Neen niet al je berichtjes mag de docent plotseling lezen, maar zeker wel een berichtje dat open en bloot op de whatssapp getoond wordt. Dat bericht is aan de openbaarheid prijsgegeven.
De enige ruimte die de wet geeft om alle berichtjes te lezen is dat een school bij een concrete verdenking –op basis van een door de MR goedgekeurd schoolreglement o.i.d. –de leerling om inzage in diens telefoon ‘vraagt’, en bij weigering diens ouders contacteert. De praktijk heeft uitgewezen dat bij grensoverschrijdende filmpjes die worden gedeeld op school, er meestal wel (niet-betrokken) leerlingen zijn die het filmpje best aan de docent of directie willen laten zien. Als er geen medewerking wordt verleend, kan er altijd nog contact worden opgenomen met de politie.
Overigens geldt er een andere regeling voor het controleren van computers of tablets tijdens de lessen. Docenten hebben dan wel een reden om bijvoorbeeld tijdens de les of tijdens een toets preventief te controleren (meekijken op het scherm) of een leerling tijdens de lessen aan het spieken’ is in andere software die er niet op hoort te staan. (Is maar een van de vele voorbeelden).
Op laptops van de school is software geïnstalleerd waarmee docenten mee kunnen kijken naar wat leerlingen doen. Dit geldt ook als leerlingen bijvoorbeeld hun e-mail bekijken. Als de laptop van school is, mag de school –binnen de wettelijke grenzen -voorwaarden verbinden aan dat gebruik. Je kunt je afvragen of je met die laptop überhaupt privéberichten of privézaken mag afhandelen tijdens de lessen. Onverstandig is het in ieder geval, tijdens de lessen is het de bedoeling dat je bij de les blijft.
https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/Sociale_veiligheid_op_school_en_internet.pdf
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dat iemand (in het algemeen gesproken) zo mee mag kijken op een toevallig open staand appje.... misschien wettelijk, maar niet volgens de regels van het fatsoen.
Al gelden voor de beschreven situatie van leraar op school inderdaad weer andere normen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe dichtgetimmerd wil je een antwoord hebben.
Ook +
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewie... Een Whatsapp open laten staan zodat de docent, en ook andere leerlingen, het bericht kunnen lezen is geen toeval. Zoals de professionele hacker zegt: Als savonds de gordijnen open staan en het licht volop aan,kijk je toch ook naar binnen.
De fatsoensregel voor smartphonegebruik in de klas is dat de smartphone opgeborgen is in de tas en minstens de vliegtuigstand is ingeschakeld.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Zoals de professionele hacker zegt...." Mijn reactie ging over fatsoensnormen. Om daar nou een professionele hacker als leidraad te nemen lijkt me toch de verkeerde keuze.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Oze.. Ik had het filmpje erbij willen doen tot leering ende vermaak waar die proff.hacker dat absurde antwoord geeft als hem meegedeeld wordt dat hacken strafbaar is.
Zulke antwoorden krijg je tijdens de zitting als de OvJ zegt dat hacken (en loeren in andermans correspondentie) hem ten laste wordt gelegd als het gepleegde strafbare feit. Dan lig ik spontaan geluidloos dubbel.