mogen scholen tassen doorzoeken?

bij ons op school zijn telefoons verboden (sinds dit jaar) en ze zeggen dus dat ze tassen controle gaan doen en dus vroeg ik me af of dit mag?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Amadea
4 jaar geleden
Waarom zou dat niet mogen? In supermarkten staat dit soms ook aangegeven. Er zijn nou eenmaal mensen die menen dat zij zich niet aan de regels hoeven te houden. Dus er moet een manier zijn om die te betrappen.
nounka
4 jaar geleden
Dat mogen ze vragen in supermarkten. Maar ik geloof dat ze niet het recht hebben om het te eisen.
Pieterke
4 jaar geleden
@nounka: Als je weigert mogen ze de politie erbij halen, dan ben je nog verder van huis.
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea
Misschien Omdat het privé-eigendom betreft. Supermarkten hebben ook niet het recht om in tassen te kijken.
Ze mogen het vragen, maar als jij weigert zullen ze de politie erbij moeten halen. @Pieterke
Nee, hoor kan je gewoon doen. Verandert niks aan je situatie als jij niks verkeerd hebt gedaan.
Kost wellicht wat meer tijd. Het punt is echter dat de volgende gedachtegang onjuist is:
Scholen mogen in tassen kijken, WANT supermarkten mogen dat ook.
Supermarkten hebben niet het recht om in je tas te kijken. "Dus er moet een manier zijn om die te betrappen."
En die manier zal wel wettelijk moeten zijn.
Hoe dat voor scholen zit weet ik niet, maar het lijkt me dat ze dat recht ook niet hebben.
Amadea
4 jaar geleden
Pfff, scholieren hebben dus volgens betweters het recht om alles wat ze bij zich hebben hun eigendom te noemen en de school te verbieden het van hen af te namen. Drugs, sigaretten, drank, telefoons....
LeonardN
4 jaar geleden
Het gaat erom dat jij op basis van een verkeerde wellicht de volgende onjuiste aanname probeert te maken. "Pfff, scholieren hebben dus volgens betweters het recht om alles wat ze bij zich hebben hun eigendom te noemen en de school te verbieden het van hen af te namen. Drugs, sigaretten, drank, telefoons...." Dat heb ik nergens gezegd. Wat ik zeg is dat een school zich wel aan de wet zal moeten houden, ze staan niet boven de wet.
Als een tassencontrole mag op school onder bepaalde omstandigheden, dan mag het, maar niet vanwege het onware idee dat het mag omdat supermarkten dit zomaar zouden mogen, die mogen het namelijk niet. https://www.richardhak.nl/rechten/nee-u-hoeft-niet-mee-te-werken-aan-een-tassencontrole-maar-riskeert-wel-een-winkelverbod-mag-ik-even-in-uw-tas-kijken/
LeonardN
4 jaar geleden
*die mogen het namelijk niet. Zolang jij geen toestemming geeft.

Antwoorden (1)

Neen, een school mag niet zomaar zonder jouw toestemming jouw tas controleren.

Wel mogen ze jou (tijdelijk) de toegang tot de lessen ontzeggen wanneer jij je niet aan de schoolregels houdt. Wanneer jij dus pertinent weigert je tas te laten onderzoeken mag de school dat niet forceren. Wel kunnen ze je onder druk zetten door je de toegang te ontzeggen.

De keuze is dan aan jou.