Hoeveel belasting moet ik betalen over optreden in Azië als ik reiskosten zelf betaal?

Hey allemaal,

Alvast bedankt voor de reacties. Mijn vraag luid als volgt:

Stel ik heb een optreden in Azië (DJ optreden) en verdien dan 10000 euro over 2 shows. Hiernaast moet ik de vliegtickets zelf betalen. Hoe zit dit dan vervolgens belastingtechnisch?

De shows zijn zogeheten landed-fees wat inhoudt dat de hotels etc. betaald worden maar ik zelf de vluchten moet betalen.

Nu weet ik dat er 9% belasting op optredens zit i.p.v. de normale 21%. Moet ik echter nu 9% over de 10000 betalen of over het geld wat ik overhoud als ik alle kosten eraf trek? (Vliegtickets, parkeren schiphol etc. etc.) Dus stel bijvoorbeeld:

10000 (Betaald door de promoter)
-1000 (Voor de vlucht)
-100 (voor parkeren)
= 8900 Euro

Betaal ik dan uiteindelijk de 9% over de 8900 euro of gewoon over de 10000?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Jij moet geen btw betalen. Jij moet btw in rekening brengen. Omdat je een dienst levert aan een ondernemer (neem ik aan?) in een land buiten de EU, moet je de btw regels hanteren van het land van de opdrachtgever. Hoeveel btw dat is verschilt per land (in Azië varieert dat van 0 tot 28%).

Informeer bij de Belastingdienst en bij je buitenlandse opdrachtgever (of een onafhankelijke partij die bekend is met de regels in het land van het optreden) hoe het precies zit.

Als je vaker optredens geeft, in Nederland of buitenland, is het verstandig je eens goed te verdiepen of te laten voorlichten over alle regelgeving omtrent btw, inkomstenbelasting e.d. Je zult niet de eerste zijn die zichzelf rijk rekent en achteraf een belastingaanslag van een paar duizend euro krijgt.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Ik ga er voor het gemak vanuit dat de vrager een zelfstandige is.
Deze doet er goed aan om een boekhouder te nemen.
Je maakt dan een afspraak wat je inlevert (vaak gemaakte en ontvangen rekeningen en bonnetjes) en wat de boekhouder doet (aangifte zakelijke belasting, opmaken jaarbalans).
tinus1969
4 jaar geleden
En zoek niet zomaar een boekhouder maar eentje die een beetje verstand heeft van internationaal inkomen. Inteenationale btw,inkomen, en belasting is een mijnenveld.