Moet ik alsnog mijn DUO schuld terugbetalen als ik met een andere opleiding een diploma haal?

Ik heb bij een onafgemaakte MBO 4 opleiding bij het DUO schulden gemaakt. Deze moet ik terugbetalen omdat het om een prestatiebeurs gaat en deze lening pas een gift wordt als ik een diploma zou hebben gehaald.
Ik wil nu een andere MBO opleiding volgen. Als ik deze opleiding voltooi is de lening voor het geld dat ik bij deze opleiding krijg een gift, maar geldt dit dan ook voor de eerder onafgemaakte opleiding?

4 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (1)

Nee, of je moet door een bijzondere reden je vorige studie niet hebben afgemaakt.
Zie eerste bron. Dan begin je nu weer opnieuw.

Ben je om andere redenen gestopt, geldt deze regel:
Mbo niveau 3 en 4 wordt alleen een gift indien je de studie binnen 10 jaar afrondt. Zo niet, moet je het terugbetalen.
Dit wil niet zeggen dat je 10 jaar recht hebt op studiefinanciering.
Je krijgt maximaal 4 jaar de lening als gift geschonken, indien je een diploma haalt.
Je krijgt daarop maximaal 3 jaar een lening, die je altijd moet terugbetalen.
Het reisproduct wordt wel voor 7 jaar een gift, indien je een diploma behaalt.

Voorbeeld:
Stel je hebt twee jaar mbo niveau 4 gedaan. Deze opleiding heb je afgebroken.
Je gaat nu weer een mbo niveau 4 opleiding doen die 3 jaar duurt. Hiervan behaal je je diploma.
Deze twee opleidingen heb je binnen 10 jaar gedaan.
Wat gebeurt dan:
Je hebt 5 jaar een lening ontvangen, waarvan 4 jaar een gift wordt.
Je reisproduct over die 5 jaar wordt ook een gift.

Natuurlijk zitten er nu ook nog haken en ogen aan.
Ga je nu bijvoorbeeld mbo niveau 2 doen, moet je alles ontvangen tijdens mbo niveau 4 terugbetalen.

https://duo.nl/particulier/studievertraging/nieuwe-aanspraak-op-studiefinanciering.jsp
Klik even op MBO.
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/hoelang-recht.jsp
Toegevoegd op 18 augustus 2019 19:39: tekst