Hoe bereken je de steekproefomvang van een betrouwbaarheidsinterval met alleen de 2 intervallen?

Ik heb alleen de informatie dat het een 95% betrouwbaarheidsinterval is en ik heb 2 intervallen zoals [0,345;0,645] (voorbeeld)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien kan deze man je verder helpen https://www.youtube.com/watch?v=CuEU-FBJOMk
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is het goed gegaan op je examen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kreeg het helaas niet op het examen.. maar heel erg bedankt!

Antwoorden (1)

Dan moet je terugrekenen in stappen.

Normaal ga je zo:
1. Steekproefomvang
2. Steekproefproportie
3. Standaardafwijking
4. Betrouwbaarheidsinterval.

Nu weet je al de betrouwbaarheidsinterval en met een beetje omrekenen ook de steekproefproportie (ik noem dit even P) en standaardafwijking ( en dit o van sigma)

0,345; 0,645 is p - 2o ; p +2o.
o = (0,645 - 0,345) : 4 (want je hebt 4 o van links tot rechts) = 0,075. Dit is je standaardafwijking.

De P is dus 0,345 + 2o (want het is normaal dus p -2o ; p + 2o)
O,345 + 2x 0,075 = 0,495
P = 0,495
o = 0,075

Nu vullen we dat in in de formule die we krijgen op het examenblad:
o = wortel van: (P x (1 - P)) : n

Vul in wat we weten:
0,075 = wortel van (0,495 x 0,505) : n
0,075 = wortel van 0,2499 : wortel n
We mogen de wortel n omruilen met 0,075 en dan krijg je de steekproefomvang aan 1 kant!
wortel N = wortel 0,2499 : 0,075
wortel N =6,665
N = 44,43

Even testen:
0,075 = wortel 0,2499 : wortel 44,43
En dat klopt!

Hopelijk heeft dit een beetje geholpen. Lekkere opfrisser voor het examen, bedankt daarvoor :)