Hoe vaak mag je blijven zitten op de middelbare school?

Stel, je bent van VWO 2 naar HAVO 2 gegaan, in HAVO 4 dreig je weer te blijven zitten, mag dit, of moet je dan naar een MBO-opleiding?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (3)

Over het algemeen mag je in elk jaar 1x doubleren (=blijven zitten)
In sommige gevallen stellen scholen wel extra eisen. Maar dat betreft meestal het eerste jaar.

Ook het omgekeerde kan gebeuren wanneer een jaar .b.v. door ziekte van de leerling verloren gaat.
Vroeger was er een maximale verblijfsduur in het voortgezet onderwijs. De regels over de maximale verblijfsduur zijn geschrapt uit de wet- en regelgeving, met uitzondering van die voor het praktijkonderwijs.
Wel hebben scholen nog steeds de vrijheid om een kortere verblijfsduur te hanteren. Vaak mogen leerlingen maximaal vijf jaar over de onderbouw van havo en vwo doen. Indien leerlingen in de eerste drie leerjaren van het voortgezet onderwijs blijven zitten, dan mogen ze niet meer doubleren en moeten ze overstappen naar een vervolgklas op een lager niveau.
Voor bovenbouw havo en vwo zijn geen regels rondom de verblijfsduur van leerlingen. De meeste scholen hebben in de schoolreglement opgenomen dat zij:
maximaal één keer mogen blijven zitten;
één keer mogen zakken voor het examen.
Om zeker te weten of jvdhoeven in HAVO-4 nogmaals mag doubleren of naar de MBO-opleiding terug moet zal hij de schoolgids moeten raadplegen voor de juiste informatie. Daarin staan de precieze regels die de school hanteert.
Door de onderwijsvrijheid verschillen de regels voor zittenblijvers per school.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Dit is een heel correct antwoord. Inderdaad in de schoolgids kijken voor de specifieke regels van jouw school.
Dat zal er denk ik ook aan liggen hoe slecht het gaat , voor welke vakken je zwak staat en wat je hierna wilt gaan doen. Kijk, wanneer je verder wilt in een B-vak en het met bijv. wiskunde niet lekker gaat dan zou men kunnen zeggen dat HBO toch te 'hoog' gegrepen zou zijn en MBO inderdaad beter is. Maar stel dat je leraar Duits wilt worden en je Duits (en eventuele andere talen) zijn ruim voldoende dan zal men eerder geneigd zijn je een tweede kans te geven.