Waarom wilt FvD onderwijs zoals in Finland?

Een standpunt van FvD is dat ze het onderwijs willen zoals het in Finland gaat.
Ik zie alleen nergens waarom ze dit willen.
Persoonlijk vind ik Nederland het beste onderwijssysteem ter wereld hebben (en nee, het is niet perfect).
Maar waar komt Finland opeens vandaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Het Finse model volgens Baudet: een model waarin docenten academisch geschoold zijn en leraren ook beter betaald krijgen. Alleen academici voor de klas – ook op de basisschool. Al het onderwijzend personeel in het basisonderwijs ondergaat eerst verplicht een CITO-toets – wie de toets niet haalt wordt vervangen. Werken in het onderwijs moet weer een baan met aanzien en toekomst worden waaraan hoge eisen gesteld mogen worden. Daarom ook significante salarisverhoging voor docenten. Maar dan gaan we ook hogere eisen stellen aan de kwaliteit van het onderwijs.
___________
Ter vergelijking:
Volgens de OESO heeft Finland het beste onderwijs in de westerse wereld. In de Top 20 van de OESO staat Finland, na vijf Aziatische landen, op de zesde plaats. Nederland is negende.
SimonV
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat zal de leraren te kort oplossen... ;)
SimonV
5 jaar geleden
Dat was ook het eerste wat ik dacht. ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een van de redenen van het lerarentekort is toch wel het dalen van aanzien en het ondergewaardeerd voelen. Op veel scholen zijn de leerlingen de baas, is geen aantrekkelijke werkbasis. De benaming van scholier naar leerling naar student en onderwijzer naar leraar en zo naar docent is een farce. Als ik een aardappel een meloen ga noemen, blijft het een aardappel.