Kan ik nog economie studeren?

Hoi, ik zit nu op mavo 3 en ik heb het vak economie laten vallen, dus ik doe er geen examen meer in (wel nog in rekenen) maar nu wil ik toch iets in de economische/administratie richting op (toen ik me vakken moest kiezen wilde ik heel iets anders) maar nemen ze nog leerlingen aan bij een opleiding of op het mbo als ik ook ge en diploma heb voor economie? En kan ik dan nog wel economie/administratie studeren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mag ik vragen welk profiel je hebt gekozen? Dan kan ik meer zeggen.

Antwoorden (2)

Vraag dat voor de zekerheid even na bij je decaan op school. Er zijn volgens mij ook nog genoeg andere opleidingen zonder economie.
Daarnaast is het altijd mogelijk om bij het LOI of iets dergelijks economie te studeren.
Genoeg mogelijkheden dus.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke heel erg bedankt!
Vorig jaar is de wet op het toelatingsrecht ingegaan. Dit stelt mbo scholen in principe verplicht jou aan te nemen voor de opleiding die jij wilt volgen, als jij aan de wettelijke toelatingseisen voldoet. Hier voldoe je aan als je een vmbo-diploma gehaald hebt (Voor niveau 3/4 minimaal kader). Enkele opleidingen hebben aanvullende eisen. Dit mag de school niet zelf bepalen, maar wordt landelijk bepaald. Voor de economische opleidingen zijn er tot nu toe geen aanvullende eisen gesteld (zie bron). Dus ook zonder economie mag jij gewoon die opleidingen doen.
Uiteraard kan het wel zijn dat je bepaalde kennis mist die binnen de opleiding wel als bekend wordt beschouwd. Ik zou je dus adviseren wel alvast te gaan kijken of je die kennis alvast kan opdoen.
Met de wet op het toelatingsrecht is ook het bindend studieadvies ingesteld. Dit betekent dat je na 9 maanden een bindend advies krijgt om wel of niet met de opleiding door te gaan. Als dat negatief is, moet je met de opleiding stoppen. Vandaar mijn advies, zodat je niet met een al te grote achterstand begint aan de opleiding.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oké heel erg bedankt!