Krijg je uiteindelijk minder WW als je inlegt voor extra pensioen als ambtenaar?

Je verlaagt dan toch je inkomen en daarmee toch ook je uitkeringsgrondslag?
Ik heb deze vraag voorgelegd aan het ambtenarenpensioenfonds en zij geven aan dat dit wel degelijk het geval kan zijn. Mijn vraag is onder welke omstandigheden?
Ik begrijp wat u zegt maar op diezelfde site staat ook te lezen:

Sv-loon

Een aantal onderdelen van uw inkomsten telt niet mee voor het sv-loon, bijvoorbeeld:

pensioenpremie
inleg in een levensloopregeling
onkostenvergoeding
ontslagvergoeding

De vraag is dan ook is abp extra pensioen hetzelfde als een levensloopregeling?
https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/hoe-hoog-wordt-mijn-ww-uitkering/hoe-berekent-uwv-de-hoogte-van-mijn-ww-uitkering

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
erotisi
5 jaar geleden
ww is gebaseerd op het brutoloon dat is het loon voor aftrek van de pensioenpremie
Computoon
5 jaar geleden
Nee.
Van de site van het UWV: "De hoogte van uw WW-uitkering bepalen wij met het sv-loon (sociale verzekeringsloon) dat u verdiende in het jaar voordat u werkloos werd. Het sv-loon is het loon waarover u belastingen en sociale premies heeft betaald." Om aan het SV-loon te komen, is de werknemersbijdrage voor het pensioen (en soms nog enkele andere posten) in mindering gebracht op het brutoloon.

Antwoorden (1)

Ja.
Volgens de ABP-site is het extra pensioen een inhouding op het brutoloon. Hetzelfde dus als de gewone eigen bijdrage in het pensioen. Dat is op zich dus gunstig. Hierdoor wordt het SV-loon lager en wordt dus (door de werkgever) minder ww-premie afgedragen dan zonder die extra inhouding op het brutoloon.
Omdat het SV-loon wordt gebruikt bij de berekening van een eventuele WW-uitkering wordt die ook iets lager.

Nog een aardigheidje: stel dat 2 personen hetzelfde salaris hebben. De een heeft echter een auto van de zaak en de ander niet. Verder alles gelijk. Als degene met auto van de zaak in de WW-komt, krijgt deze een hogere uitkering dan de ander. Door de fiscale bijtelling is ook het SV-loon hoger geworden. Daardoor is er meer premie betaald (er zit wel een maximum aan) en daardoor is een eventuele uitkering hoger.
Computoon