Nee.
MBO-niveau is lager.
MBO: lezen en luisteren ERK-niveau B1, spreken en schrijven A2.
HAVO: lezen B2, andere onderdelen B1.

Dus alleen "luisteren" heeft op het MBO hetzelfde niveau als op de Havo, de andere onderdelen een lager niveau.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ en op veel havo's wordt versterkt Engels aangeboden, waardoor het niveau nog hoger is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zou het nog vergeten ook. Niet alleen op vwo, maar ook steeds meer op havo wordt TTO aangeboden= tweetalig onderwijs. Deze leerlingen (verschilt per school) krijgen de vakken in Engels; leerkracht spreekt Engels tijdens de lessen en de boeken zijn in het Engels. Deze leerlingen spreken, begrijpen Engels na het afronden van de opleiding bijna als de Engelsman/-vrouw.
Computoon
5 jaar geleden
Je mag bij tweetalig onderwijs alleen maar hopen dat de niet-docenten Engels het Engels (uitspraak/grammatica/vloeiendheid) ook beheersen op gewenst niveau.
Als de uitspraak van hun Engels niet beter is dan die van de gemiddelde Engels sprekende Nederlander dan verdient deze vorm van onderwijs geen aanbeveling.
Eigenlijk zou je vakdocenten moeten laten lesgeven die het Engels als moedertaal hebben.