Kan je nog van extra vak switchen op het HAVO?

Ik zit in 4 havo en ik heb een extra vak erbij gekozen namelijk aardrijkskunde, dus ik heb nu net zoveel vakken als een vwo leerling, want ik wil na het havo nog naar het vwo gaan, dus daarom alvast die extra vak, alleen nu zitten we al op de helft van het schooljaar en ik heb pas één toets gehad voor aardrijkskunde, maar mijn vraag is dus is het nog mogelijk om te switchen van vak dus dat ik geen aardrijkskunde meer volg maar een andere vak in zijn plaats, want het is nog wel steeds een extra vak, maar dat ik in plaats van aardrijkskunde een andere vak ga volgen. Kan dat eigenlijk?
Of is het te ingewikkeld of is het lastig dat ik dingen dan nog moet inhalen?
Nog een ding het vak dat ik wil doen in plaats van aardrijkskunde als het kan is informatica.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als de school meewerkt, is dat zeker mogelijk.
Aangezien je erna vwo wilt gaan doen, kun je het vak inderdaad niet laten vallen.
Verder is het ook belangrijk om 100% zeker te weten of je met het nieuwe vak ook wordt toegelaten op vwo.
Indien jouw pakket aansluit op doorstromen naar vwo zou ik eerst in gesprek gaan met de mentor. Onderbouw in dt gesprek waarom je wilt switchen. Vervolgens zul je in gesprek moeten met de sectieleider (heet misschien weer anders op jouw school).
Het kan zijn dat de school meteen akkoord gaat, maar ze kunnen ook met tegenargumenten komen:
Allereerst zal er een nieuw rooster gemaakt moeten worden voor jou. Laat je daar niet door afschrikken, want binnen de school is dit de functie van iemand. Deze verandert bijvoorbeeld ook de roosters bij lesuitval. Het kan wel zijn dat je dan veel tussenuren op een dag krijgt. Maar deze kun je nuttig besteden aan huiswerk en bijwerken aan het nieuwe vak.
Het kan ook zijn dat de school zegt dat je teveel gemist hebt. Ook daar kun je op antwoorden dat je gaat inhalen: toetsen, opdrachten etc. De kerstvakantie is daarvoor een uitstekend moment, toch?
Last but not least, bij ons op school wordt met kerst wel eens een heel profiel! veranderd. Op school is alleen Havo en vwo.
Waarom? In de vierde van Havo en vierde van vwo begin je met jouw gekozen profiel. Indien met de kerst blijkt dat bijvoorbeeld een NG pakket toch te zwaar is voor iemand, dan wordt in januari bijvoorbeeld gestart met een economiepakket. In deze situatie (die jaarlijks voorkomt, bij meerderen) heb je wel meer bij te werken dan 1 vak.
Succes met de aanpak en zorg dat je komende week in actie komt!