Kan je je titularis in vertrouwen nemen onternt misshandeling?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Jilkemary, woon je in Vlaanderen? : als je met titularis de klassenleraar of lerares bedoelt, dus de titularis die verantwoordelijk is voor jouw klas, ja natuurlijk. Het gaat er ook om of jij denkt dat het zinvol is en of deze persoon jouw vertrouwen waard is. Je kunt aan de buitenkant van een persoon nooit zien of hij/zij het vertrouwen niet zal beschamen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hij of zij heeft geen zwijgplicht.
Bij mishandeling zullen er waarschijnlijk stappen ondernomen worden, omdat scholen signalen van leerlingen moeten melden, omdat de veiligheid van leerlingen gewaarborgd dient te worden.
Indien je actief geholpen wilt worden, zodat jij hulp krijgt, is de school inschakelen wel een prima optie.
Wil je jouw verhaal delen, kun je beter naar de huisarts gaan. Deze heeft wel zwijgplicht. Alleen moeten zij bepaalde zaken ook melden.
Knap dat je iets gaat doen aan de situatie, want jij hebt ook recht op een veilige haven.
Antoni
5 jaar geleden
Misschien gaat de vraag over iemand anders dan de vraagsteller, @PJJMulder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, dacht ik ook aan. Voor zichzelf, voor ene ander of alleen informatief. Maar de essentie van de reacties blijft gelijk. Zoek iemand met zwijgplicht. Je weet van te voren nooit of iemand bewust of onbewust de mond voorbijpraat of met iemand anders overleg pleegt die ook geen zwijgplicht heeft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt, maar dan geldt dezelfde procedure en geef ik dezelfde raad.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt helemaal. De school heeft helaas geen zwijg-, maar meldplicht.
Moeilijk voor jongeren om hulp te vragen.
MarBet
5 jaar geleden
Nou.. qua zwijgplicht en meldplicht van scholen: er is een meldcode huiselijk geweld. Daarin staat aangegeven dat er gekeken moet worden of er sprake is van acuut gevaar/onveilige situatie. Als hier sprake van is, moet de school melden bij Veilig Thuis (de huisarts ook vermoed ik/hoop ik). In andere gevallen gaat de school kijken of zijzelf hulp kunnen bieden, of overdragen aan hulpverlening. Zonder acuut gevaar, gaat dit alleen in overleg met de leerling. Er geldt misschien geen zwijgplicht zoals bij een huisarts, maar informatie over een leerling mag alleen met medeweten en toestemming van de leerling worden gedeeld. Dus op school iemand in vertrouwen nemen zou veilig moeten zijn en zou ik zeker aanraden als je daar vertrouwen in hebt.

Het beste antwoord

Scholen in Nederland en België zullen zeker verschillen, maar binnen de Nederlandse scholen verschillen de benamingen ook.
Als je wilt dat er actie wordt ondernomen, is het goed om de school te informeren. Wil je alleen je verhaal kwijt, dan kun je beter naar de huisarts gaan. Deze heeft zwijgplicht, maar indien hij of zij denkt dat er moet worden ingegrepen, zal dat ook gebeuren.
Terug naar school. Op elke school is een zorgcoördinator. (Kan per school een andere naam hebben). Indien je op school een gesprek aangaat met een leerkracht, mentor, titularis zal deze overleggen met de zorgcoördinator. In school word je dan al besproken.
In gevallen van mishandeling geldt er een Meldcode. In het begin kan de school de vraag anoniem voorleggen. Maar in het geval van mishandeling, zal dit een echte melding (plicht) worden.
Natuurlijk weet ik niet over wie dit gaat, maar makkelijk is het niet.
Kortom, wil je actieve hulp? Ga naar school, praat en je wordt geholpen. Je ouders zullen op een bepaald moment wel ingeschakeld worden.
Wil je alleen het verhaal delen? Een huisarts is veiliger, maar indien je gevaar loopt, zal deze ook ingrijpen.
Moeilijk, heel moeilijk dus.