Hoeveel jaar heb ik recht op studiefinanciering?

Ik las ergens op internet dat je maar een bepaald aantal jaar recht heb op studiefinanciering. Dit was volgens mij 4 jaar. Nou heb ik vorig jaar voor niveau 1 een jaar studiefinanciering gekregen en dit jaar krijg ik weer een jaar studiefinanciering voor niveau 2. Nu wil ik volgend jaar een niveau 3 opleiding starten en als ik die heb afgerond wil ik aan een niveau 4 opleiding beginnen.

Betekent dit nou dat ik al 2 van die 4 jaar studiefinanciering heb opgebruikt? Of geldt dit per nieuwe opleiding die je gaat volgen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Er wordt onderscheid gemaakt tussen mbo niveau 1 / 2 en niveau 3 / 4.
Voor niveau 1 en 2 geldt dat je studiefinanciering krijgt zolang je met die studie (op niveau 1 of 2 dus) bezig bent. Voor je studie op niveau 3 of 4 geldt dat je maximaal 4 jaar basisbeurs en aanvullende beurs kunt krijgen en maximaal 7 jaar (inclusief die 4 jaar beurs) kunt lenen. Ook heb je 7 jaar lang recht op een studentenreisproduct.

Volg je een specialistenopleiding na je opleiding op niveau 3 of 4, dan krijg je nog 2 jaar extra studiefinanciering.

Vanaf het moment dat je aan een mbo 3 opleiding begint, kun je maximaal 10 jaar studiefinanciering krijgen. De tijd dat je op niveau 1 of 2 studeert, telt niet mee voor die 10 jaar.

Als je niveau 3 opleiding 3 jaar duurt, heb je tijdens je niveau 4 opleiding dus nog 1 jaar recht op basisbeurs/aanvullende beurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en gebruik maken van je reisproduct. Dat moet je doen binnen 10 jaar na het begin van je niveau-3 opleiding. Wil je een paar jaar gaan werken tussen je niv 3 en niv 4 opleiding, zorg dan dat je op tijd weer begint met je studie niv 4 om binnen die 10 jaar klaar te zijn met je studie.

Je krijgt alleen studiefinanciering voor een BOL opleiding, dus niet voor BBL.