Is godsdienst verplicht?

Ik zit dus in 3 GYM op een christelijke school, waar godsdienst wordt gegeven. Mijn twee vragen zijn: Is godsdienst verplicht als vak? Hebben ze daar de macht toe? Mijn tweede vraag: Geldt dat ook voor VWO'ers? Ik hoorde dus via via dat godsdienst tot 6 VWO verplicht was.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.1K
Amadea
5 jaar geleden
Nee, de laatste twee jaar is levensbeschouwing/godsdienst een keuzevak waar je geen examen in doet.

Antwoorden (3)

Jij volgt je opleiding op een christelijke school, dus op een school voor bijzonder onderwijs. Het bestuur van een school voor bijzonder onderwijs, heeft het recht om een vak als Godsdienst of levensbeschouwelijke vorming, verplicht te stellen. En als het bestuur heeft bepaald, dat dit een verplicht vak is in voor alle studenten in alle jaren, is het ook verplicht in het examenjaar van Havo en van VWO.
5 jaar geleden
Als je op een christelijke school zit, is het normaal om godsdienst te krijgen.
Waarschijnlijk krijg je geen echte godsdienst, maar levensbeschouwelijk onderwijs.
Het is wel verplicht om deel te nemen aan deze lessen. In de onderbouw van het VWO staat dit ook op jouw rapport.

In VWO4 heb je een profiel gekozen: NT, NG, Economie of M&C.
Misschien heet het op jouw school iets anders. In deze pakketten heb je verplichte en keuze vakken. In principe doe je dan in 7 vakken centraal schriftelijk eindexamen.

In godsdienst/ levensbeschouwelijk onderwijs doe je GEEN centraal schriftelijk examen.

Echter, op jouw diploma staat wel een cijfer dat is opgebouwd uit 'culturele vakken'.
De school beslist welke vakken hier inzitten. In deze vakken doe je dus geen eindexamen.
Meestal sluit je dit cijfer al af in VWO5.

Bij ons op school wordt dit cijfer opgebouwd door het gemiddelde van: godsdienst/levensbeschouwelijk onderwijs en maatschappijleer en CKV. Deze cijfers verzamel je in VWO4 + 5.
Kortom, als jouw school hier voor heeft gekozen, moet jij deze lessen volgen.
Toegevoegd op 02 december 2018 19:24: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In de onderbouw moet aan "kerndoelen" worden voldaan. Daarnaast kan de school "meer" doen. Of de school dit nu doet in de vorm van vakken, projecten of leergebieden: je moet deelnemen aan het voorgeschreven programna. Als het schoolbestuur dus besluit dat godsdienst/levensbeschouwing gegeven wordt als vak moet je daaraan deelnemen.

Voor de bovenbouw zijn er drie mogelijkheden:
@ Godsdienst/levensbeschouwing (GL) wordt als niet-examenvak in de geheel vrije ruimte van de vrije ruimte aangeboden. Een leerling is niet verplicht deel te nemen aan het programna in de geheel vrije ruimte maar het bestuur kan voor GL een uitzondering maken.
@ GL wordt meegewogen in het combinatiecijfer. Dan moet dit vak worden gevolgd.
@ GL is een examenvak. Als de leerling kiest voor dit examenvak moet er uiteraard een programma voor zijn op het benodigde niveau en moet het vak worden gevolgd.
Computoon