Kun je van mavo 3 naar havo 4?

Ik weet dat de meeste scholen eerst willen dat je je mavo examen haalt, maar wat nou als je voor alle vakken (in mijn geval) gemmideld 7,6 staat. Zouden ze je dan aannemen op havo 4? het stomme is dat als ik mijn havo diploma wil halen dat ik dan 19 ben op mijn examenjaar, dus vandaar dat ik liever na mavo 3 gelijk havo 4 kan doen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.7K
Amadea
5 jaar geleden
Nee, want je mist dan lesstof.
MarBet
5 jaar geleden
Je kunt ook kiezen voor de alternatieve route: na vmbo naar mbo 4, misschien kun je dit wel versneld doen. Het is niet per se sneller, maar misschien wel prettiger voor je omdat je dan meer met leeftijdsgenoten zit en alvast meer beroepsgericht en in de praktijk aan de slag gaat.

Antwoorden (1)

Nee, dat gaat niet. Dan kom je echt kennis te kort. De leerstof op de havo is moeilijker en omvangrijker. Van mavo 4 naar havo 4 blijkt in de praktijk al een hele overstap te zijn, die lang niet altijd succesvol is.

Je kunt -onder voorwaarden- wel van mavo 4 naar havo 4. En van havo 5 naar vwo 5.

Onze overheid ziet graag dat "iedereen" van mavo naar havo kan overstappen zonder aanvullende voorwaarden (ik vermoed dat men bedoelt: als het diploma behaald is) maar op dit moment mogen scholen zelf bepalen of het kan. Als criteria wordt dan bijv. gekeken naar het cijfergemiddelde en studiegedrag.
Computoon