Als je € 10,- pakt uit de kas van de baas en het een uur later terug legt, is dat een reden voor ontslag?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar het was maar een uur,heb gepint en tedug gelegd. Werk er ruim 10 jaar. Nog nooit iets gehad,geen waarschuwing etc. Stel hst word rechtszaak. Heb het geld binnen 1,5uur gepint en terug gelegd. Soort ongevraagd lenen.
crispy
5 jaar geleden
heb je het gepind en terug gelegd nadat hij heeft gemerkt dat je het had gepakt?
TurfGraver
5 jaar geleden
Ongevraagd lenen is diefstal.
Reddie
5 jaar geleden
Als je zo iets doet, leg dan een briefje met naam en bedrag in de kas dat je het geleend hebt.
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom heb je dat geld uit die aks gepakt? Zulke omstandigheden werken verzachtend/verzwarend. Verder; waarom heb je dit niet vantevoren gevraagd aan je baas?
kierkegaard47
5 jaar geleden
Diefstal is wegnemen van een goed "met het oogmerk het zich wederrechtelijk toe te eigenen". Daarom denk ik dat de vraag van Crispy belangrijk is. Heb je het inderdaad na ontdekking teruggelegd, dan wordt het lastig om te bewijzen dat je dat altijd al van plan was (zelfs als dat echt zo was). Heb je het vóór die tijd aangezuiverd (maar is het toch op een of andere manier achteraf ontdekt), dan heb je tenminste nog een poot om op te staan (dan kan het nog steeds een strafbaar feit zijn, maar minder zwaar). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me dat laatste scenario in dit geval wat lastig voor te stellen vind (hoe heeft hij het dan achteraf alsnog ontdekt ?)

Antwoorden (3)

Zou de baas het weten dan denkt deze nu vast dat je niet meer te vertrouwen bent.
Het gaat er niet om of je het terug gelegd hebt, maar dat je het gepakt hebt.

---Feit is dat je hebt gestolen of het nu 10 euro is of €10.000,00---

Het is aan de baas om de beslissing te nemen of het ontslagwaardig is. Let wel: in zaken is vertrouwen heel belangrijk, ben je niet te vertrouwen dan wil niemand zaken met je doen of in dit geval je in dienst hebben/houden, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, als je uit eigen overweging het geld heb teruggelegd zonder dat daarbij iemand erop heeft aangedrongen dit te doen, dan ben je uit eigen overweging gestopt met het strafbare feit.
Dit heet vrijwillige terugtred.
Het is dus niet de bedoeling dat iemand anders je hierbij heeft geholpen, het gaat om je eigen wil.

Ook ligt het eraan hoelang jij al werkzaam bent bij die baas. Ontslag heeft namelijk grote gevolgen voor jou. De rechter moet afwegen of die tien euro dusdanig is dat jij hiervoor ontslagen moet worden. Ik kan me jurisprudentie herinneren dat dit zeker geen reden is voor ontslag mocht het de eerste keer zijn en zeker als jij zelf heb besloten het terug te leggen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor diefstal (en dat is het) kun je op staande voet worden ontslagen, dus: onmiddellijk wegwezen en geen geld, ook geen WW uitkering. Je bent helemaal afhankelijk van eventuele goedheid van je werkgever. Daar zal ook iets tegenover staan. Het gaat niet alleen om diefstal van geld, maar ook van goederen. Het meenemen van een paperclip kan al riskant zijn. Let daar vooral op als het bedrijf moeilijke tijden doormaakt. Dan zijn ze je mooi gauw kwijt, zonder vergoedingen, pensioenrechten en zo.