Kan je directeur basischool worden met havo?

kan je nadat je de mavo, havo en de pabo gedaan hebt directeur basisschool worden na meerdere jaren werken als docent?
Zo niet, wat moet je nog meer doen? (zowel als opleidingen en vo)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dan moet je een schoolleidersopleiding volgen. De bron waaruit onderstaand artikel komt, bevat links naar die opleidingen.

"Hoe word ik schoolleider in het onderwijs?

Voor de functie van schoolleider in het onderwijs heeft u een afgeronde schoolleidersopleiding nodig. Of u moet bereid zijn deze opleiding te volgen. Daarnaast is er een aantal basiscompetenties voor schoolleiders in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

Opleidingen schoolleider
Met een afgeronde schoolleidersopleiding kunt u bijvoorbeeld directeur van een school worden. Of een bovenschools directeur met verantwoordelijkheid over meerdere scholen.

De stichting Schoolleidersregister PO beoordeelt zelf of opleidingen aan de beroepsstandaard voldoen. Informatie over opleidingen voor schoolleiders staat op de website van het Schoolleidersregister PO. De overheid schrijft niet voor welke opleiding een schoolleider in het basisonderwijs moet volgen.

Basiscompetenties schoolleiders basisonderwijs

Als schoolleider in het basisonderwijs moet u een aantal basiscompetenties hebben. Zo moet u visie-gestuurd werken en in relatie staan tot de omgeving. Meer informatie over de basiscompetenties vindt u op de website van Schoolleidersregister PO.
Schoolleider basisonderwijs zonder onderwijsbevoegdheid

Het is ook mogelijk om schoolleider in het basisonderwijs te worden zonder onderwijsbevoegdheid. Ervaren managers van buiten het onderwijs krijgen zo een kans in het onderwijs te gaan werken.
Schoolleidersregister Primair Onderwijs

Volgens de cao moeten schoolleiders zich registreren in het Schoolleidersregister PO. Daarbij moet een schoolleider kunnen aantonen dat hij aan de basiskwalificaties voor schoolleider voldoet. Als een schoolleider niet staat geregistreerd, is dat volgens de cao een reden voor ontslag. (...)"

Antwoordend op de hoofdvraag: met alleen Havo kun je geen schooldirecteur worden.
Toegevoegd op 05 juli 2018 16:36: bron
Computoon