Ingeburgerde afkortingen schrijf je met kleine letters aan elkaar. Dus bbp.
Een afkorting van een gewoon woord of een gewone woordgroep krijgt in principe kleine letters: vwo, mbo, atv, mkb. Maar er zijn veel gevallen waarin afkortingen wél hoofdletters hebben:
Namen. De belangrijkste reden om hoofdletters in afkortingen te gebruiken is dat de afkorting een naam is: EU, MTV, VRT. Wanneer de 'bedenker' van de afkorting zelf een schrijfwijze heeft vastgesteld, wordt die schrijfwijze meestal gevolgd: AutoRAI, UvT, NOC*NSF.
Wetten. Namen van wetten krijgen óf allemaal hoofdletters (AOW, WVW) óf alleen een beginhoofdletter. In juridische kringen wordt het laatste gedaan: Wro, Wm.
Ziekten. Afgekorte namen van ziekten krijgen meestal hoofdletters: BSE, MKZ, ME en MS. Uitzonderingen zijn onder meer tbc en hiv.
Engelse titels. Engelse titels en graden krijgen een of meer hoofdletters: MSc, B, MA en LLM. De 'oude' titels drs., mr., ir., ing. en lic. krijgen een kleine letter en een punt.
Engelse afkortingen. Van oorsprong Engelse afkortingen worden vaak enige tijd met hoofdletters geschreven. Als ze eenmaal ingeburgerd zijn, krijgen ze meestal kleine letters: cd, dvd, sms. Sommige afkortingen zijn ingeburgerd, maar worden toch (ook) vaak met hoofdletters geschreven, zoals DNA, ICT, ADSL en ISBN; wat opvalt, is dat deze afkortingen vaak een klinker bevatten. Als ze ingeburgerd zijn, kunnen ze ook wel met kleine letters geschreven worden: dna, ict, adsl, isbn.
Leesbaarheid. Afkortingen die als ze in kleine letters worden geschreven de lezer op het verkeerde been kunnen zetten, zoals or en vo (ondernemingsraad en voortgezet onderwijs), kunnen eventueel tóch met hoofdletters worden geschreven (OR en VO). Deze schrijfwijze is het duidelijkst voor de lezer, een belangrijk argument.
Eerbied. In sommige afkortingen staan hoofdletters uit eerbied voor bijvoorbeeld het koningshuis, het opperwezen of andere heilige personen en zaken: H.K.H., Z.M., H.S. ('Heilige Schrift').
SimonV