Is een supermarkt verplicht als je een kwartier overwerkt die te betalen?

Ik werk bij een supermarkt en die betaalt niet altijd (1x per maand ongeveer) de over uren uit. Dus mijn vraag is: moet de winkel mij gewoon die kwartieren betalen?.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
Ivana
5 jaar geleden
Ik heb 11 jaar in een winkel gewerkt en nog nooit op de klok gekeken. Kwartiertje langer, wat maakt het uit.
Inekez1
5 jaar geleden
@Ivana, als je 40 uur per week werkt, maakt een keer een kwartiertje per week niet veel uit. Maar heb je een bijbaantje van 3 uur per week, dan is een kwartier extra in verhouding veel meer.

Antwoorden (2)

Ja, de supermarkt is verplicht die te betalen.

CAO Supermarkten
"Onder overwerk wordt niet verstaan:
De arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend aan de werktijd
volgens rooster, wegens drukke werkzaamheden of voor het afmaken van een bepaalde taak;
voor deze arbeid geldt geen toeslag, maar de gewerkte tijd wordt uitbetaald of in tijd
gecompenseerd."
Voor werknemers in supermarkten zijn er twee vrijwel gelijke cao's. Lonen, werktijden en bijna alle andere regelingen zijn identiek. Alleen de afspraken over pensioen en vut verschillen van elkaar.
1. Er is een Cao Supermarkt (levensmiddelen) voor werknemers in supermarkten van kleine zelfstandigen of franchisers die als zelfstandige werken met de formule en merknaam van grote bedrijven zoals Albert Heijn, Lidl of Plus.
2. Daarnaast is er een Cao Supermarkt-VGL voor werknemers in supermarkten die zijn aangesloten bij de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen.
SimonV
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"Onder overwerk wordt niet verstaan: De arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend aan de werktijd" Dat kwartier is dus exact het grensgeval tussen wel/niet uitbetalen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Pardon... tussen wel/niet OVERwerk !
(Wat wat anders is dan 'gewoon werk' zonder toeslag) Het kwartier an-sieg moet dus wél uitbetaald worden.
Inekez1
5 jaar geleden
"...de gewerkte tijd wordt uitbetaald of in tijd gecompenseerd."
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is niet volledig. JUMBO supermarkten vallen niet onder het CAO.
SimonV
5 jaar geleden
Volgens de FNV wel.
https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/handel/supermarkten/jumbo/contentpagina_caos_jumbo_c1000/
Ze zijn dit verplicht te betalen, maar aangezien dit vaak lastig te controleren is doen ze het niet. Als je zelf gewoon al je uren netjes bij houdt en aangeeft dat het niet klopt, zullen ze dit als het goed is bij het volgende loon moeten doen.