Als ik na mijn HBO-bachelor nog een Master (Uni) ga volgen, krijg ik dan weer studiefinanciering?

Ik studeer dit jaar af op het HBO. Ik wil volgend jaar of het jaar erop beginnen met een Master aan de universiteit. Ik val met mijn huidige studie nog onder de oude regeling, dus ik krijg maandelijks de basisbeurs, die ik niet terug hoef te betalen als ik mijn opleiding binnen 10 jaar haal. Als ik nu met mijn master ga beginnen, krijg ik dan weer die 1 of 2 jaar die basisbeurs of is dat maar voor 1 studie? En ik krijg 5 jaar studentenreisproduct, voor mijn 4-jarige studie op het HBO. Als ik nu een tussenjaar neem, kan ik deze dan ook stopzetten en een jaar later pas gebruiken voor mijn eerste masterjaar. Of krijg ik dit dan ook weer opnieuw?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (1)

Met je hbo-bachelor had je recht op 48 maanden (4 jaar) basisbeurs. Die maanden zijn waarschijnlijk wel 'op' als je aan je master begint en kun je dus niet meenemen naar je nieuwe studie. Heb je nog maanden 'over' van je basisbeurs, dan mag je die wel meenemen naar je nieuwe studie.

Voor je nieuwe studie geldt het nieuwe stelsel, dus geen basisbeurs maar een lening + studentenreisproduct. Overigens was dat met het oude stelsel niet anders, ook daarmee had je recht op 4 jaar beurs + daarna nog 3 jaar lenen.

Indien je recht hebt op een aanvullende beurs, dan krijg je die alleen gedurende 1 jaar bij een 2-jarige master. Bij een 1-jarige master krijg je geen aanvullende beurs meer als je die tijdens je bachelor al 4 jaar hebt gebruikt.

Voor je hbo had je recht op maximaal 5 jaar reisproduct. Echter, voor een hbo-bachelor + 1-jarige wo-master heb je ook recht op totaal 5 jaar reisproduct, met een 2-jarige wo-master heb je recht op 6 jaar reisproduct. Als je nu nog maar 4 jaar gebruik hebt gemaakt van je reisproduct, heb je dus nog voldoende jaren over als je de master in de geplande tijd afrondt. Een tussenjaar heeft daarop geen invloed.