Kan je als BBL leerling makkelijk ontslagen worden, en wat zijn mogelijk de gevolgen dan voor de leerling ?

Ik heb een opleiding aangeboden van 3 jaar van mijn werkgever, ik was daar nog maar net werkzaam.
Mijn leidinggevende en ik lijken te botsen, en al geruime tijd word er maandelijks gerommeld met mijn gewerkte uren, verlof uren, enz. voornamelijk in mijn nadeel. Hoewel ik voortdurend om correcties hiervan vraag, beginnen ze me nu een zeur te vinden en dat laten ze blijken ook. omdat ik gezien me opleiding en het terugbetalen daarvan niet niet naar een andere werkgever wil, vrees ik voor mij ontslag.
Ik doe de opleiding nu een half jaar en ben overigens alleenstaande ouder en verdien een minimumloon.
Wat als......

Hoe oneerlijk ook, ik maak me zorgen.

Dank voor uw reactie

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je een leer overeenkomst van 3 jaar , ja maar heb je ook een AO ( arbeidsovereenkomst ) ? Voor bepaalde tijd ? Die laatste is van belang vh dienstverband . Ja men kan die ook tussentijds opzeggen maar dat is meestal een ontslag procedure.

Antwoorden (1)

Als je op kosten van je werkgever een BBL-opleiding volgt, spreekt je werkgever in principe de intentie uit je gedurende de opleidingsperiode in dienst te houden. Als de werkgever toch de arbeidsovereenkomst opzegt, moeten daar dus goede redenen voor zijn. Dat je 'zeurt' zal nooit een geldige reden kunnen zijn om je arbeidsovereenkomst op te zeggen, zeker als jij kunt aantonen dat hetgeen waarover je 'zeurt' terechte opmerkingen zijn.
Mocht je echter toch ontslagen worden, dan is het gevolg wel dat je je opleiding alleen kunt afronden als je aansluitend bij een andere werkgever in dienst treedt die voor dezelfde opleiding die je nu doet, als leerbedrijf erkend is. Zonder arbeidsovereenkomst kun je nl. geen BBL-opleiding volgen. Hoe het dan met de kosten moet, is dan een kwestie van overleg tussen je oude en nieuwe werkgever en jou.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veel leer overeenkomsten zijn niet gekoppeld aan een gelijklopende AO
Dus leerovereenkomst 3 jaar AO zeg 7 maanden. Dan vind er vaak een zeg een beoordeling en afweging plaats. Doorgaan of ? Maar bij gebrek aan info van vraagsteller blijft het gissen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kapperkort, het komt inderdaad regelmatig voor dat een leerovereenkomst en arbeidsovereenkomst niet gelijk lopen, maar als het bij een werkgever regelmatig voorkomt dat medewerkers een opleiding moeten stoppen omdat hun contract niet verlengd wordt, kan de werkgever daar wel op aangesproken worden. Men moet nl. voor aanvang van de opleiding de inschatting maken of iemand redelijkerwijs de tijd krijgt om de opleiding af te ronden. Het is een wat grijs gebied.