Kan ik naar de Uni als ik deelcertificaten heb gehaald?

Stel : Ik heb bepaalde deelcertificaten op vwo behaald, (ik wil dan bijv geschiedenis studeren en daar heb ik de volgende vakken voor nodig > vwo Nederlands, Engels, en Geschiedenis en Duits) Als ik de certificaten van de bovengenoemde vakken haal ben ik 20. Kan ik dan op mijn 21ste worden toegelaten? of moet ik deze vakken dan opnieuw behalen en/of laten toetsen??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
waarschijnlijk ben je er wel van op de hoogte dat je voor alle deelcertificaten wel een voldoende moet hebben, anders krijg je alsnog geen diploma.

Antwoorden (1)

Als de optelling van je certificaten gelijkwaardig is aan een diploma, kun je op grond daarvan toegelaten worden. Heb je alleen certificaten voor de vakken die als vooropleiding nodig zijn, dan kun je ook toegelaten worden op basis van het zogenaamde colloquim doctum, als je 21 jaar of ouder bent. Zie hieronder als voorbeeld de informatie hierover van de UVA, bij andere universiteiten werkt dit op dezelfde manier.