Welke stappen moeten er ondernomen worden om in het buiteland een studie te volgen?

Ik heb een vriendin die in Albanie woont en economie studeert, echter wil zij graag een horeca/koks opleiding volgen in Nederland of eventueel belgie. Zij word in januari 22.

Wat zou zij het best kunnen doen? Komt zij dan ook in aanmerking voor een beurs/ studiefinanciering? En hoe gaat dat kwa visa?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Waarom wil ze haar studie economie stoppen dan?
Utrecht
6 jaar geleden
Als ze 22 is zou ze bijna klaar moeten zijn.
Even doorzetten en dan verder kijken.

Antwoorden (1)

Uw vriendin dient eerst te onderzoeken of het mogelijk is om zich bij een onderwijsinstelling in te schrijven, m.a.w. of deze onderwijsinstelling uw vriendin a;s student accepteert. Daarna dient deze instelling de verblijfsvergunning aan te vragen, dat kan uw vriendin niet zelf doen.
Het aanvragen van een verblijfsvergunning heeft alleen zin als de onderwijsinstelling aangesloten is bij de Gedragscode Internationale student in het hoger onderwijs en door de IND erkend is als referent.
In Nederland is voor het vakgebied Horeca alleen de Hotelschool in Den Haag.
https://www.ensie.nl/immigratie-en-naturalisatiedienst/referent

Aangezien Albanië geen lidstaat is van de Europese Unie en ook niet behoort tot de EER (Europese Economische ruimte)heeft zijn geen recht op studiefinanciering.
De student dient voldoende financiële middelen te hebben om zichzelf minstens één jaar lang te kunnen onderhouden. Hiervoor geldt het normbedrag voor uitwonende hbo- en wo-studenten uit de Wet op de studiefinanciering, exclusief les- of collegegeld.
Albanezen kunnen sinds 2010 vrij reizen, visum is niet meer vereist. Alleen een geldig paspoort.

Toegevoegd na 11 minuten:
https://www.nuffic.nl/hoger-onderwijs/toelating-en-verblijf

Toegevoegd na 22 minuten:
Voor inlichtingen over studeren in België dient met contact op te nemen met de Belgische ambassade in het eigen land.
https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Naar_Belgie_komen/Studeren_In_Belgie