Mogen leerlingen zelf bloed prikken in de klas?

Mijn zoon van 16 zit in 5vwo. Tijdens een biologieles afgelopen week konden de leerlingen bij zichzelf bloed prikken om hun bloedgroep te bepalen. Mag dit zomaar op een school?

Toegevoegd na 5 minuten:
Bronnen op internet spreken elkaar hierin tegen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
Deden wij vroeger ook, was gewoon een vingerprikje met een steriel naaldje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja idd Ritsuka. Op school deden wij dat heel vroeger ook al. Is gewoon een vingerprikje. Is toch juist interessant?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Bij ons op de middelbare mocht dit niet 1995/1998. I.v.m. mogelijk besmettelijke ziekte.

Antwoorden (2)

Volgens mij wordt dat al jaren gedaan. gaat gewoon om een prikje in de vinger, het is niet zo dat e echt een buisje bloed af gaan nemen he, Ze zien waarschijnlijk minder bloed dan wanneer ze zichzelf met een vuil mes in de vingers snijden
6 jaar geleden
Bij ons was dit op school wisselend. In principe mag dit volgens mij wel, maar wordt dit niet meer standaard gedaan. Bij een prikje werd dit door de leraar gedaan, dus niet door leerlingen zelf. Ik doe nu zelf de opleiding Verpleegkunde en hier mogen we NIET op elkaar of ons zelf prikken.