Mag ik zonder diploma zomaar een winkel openen?

Hallo lieve mensen. Ik zat er al een tijdje aan te denken om een fietsenwinkel te gaan openen waar je daarnaast ook nog fietsen kan huren. Mijn ouders zeggen dat je niet zomaar een winkel kan openen maar dat je daar certificaten of middenstand diploma voor nodig hebt. Maar elders hoor ik weer dat dat vroeger zo was en nu niet meer het geval is. Nu weet ik niet wat waar is en op internet word ik ook niks wijzer krijg alleen maar informatie over ondernemingsplannen enzovoort. Wie kan mij helpen met mijn vraag of ik zonder papieren een winkel kan openen. (De winkel die ik wil openen.) Zonee wat heb ik dan nodig. Help :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
anneliez
6 jaar geleden
breng eens een bezoekje aan de kamer van koophandel, die hebben ook vaak startersdagen. Hoor je ook over dingen waar je nu misschien niet aan denkt
MarBet
6 jaar geleden
Een passende opleiding is mbo-opleiding in de richting Handel en Ondernemerschap, er zijn er meerdere op alle niveaus. Nodig is het misschien niet wettelijk gezien, maar je leert dan wel veel waar je iets aan kan hebben en wat de kans op succes groter maakt.
Wat ook een optie kan zijn is een techniekopleiding, bijvoorbeeld fietstechnicus. En dan daarna een eenjarige kopopleiding ondernemen op basis van vakmanschap.

Het beste antwoord

Ja, je mag zonder diploma een bedrijf beginnen of een winkel openen. De eis voor een middenstandsdiploma is tien jaar geleden afgeschaft. Destijds verlangde de KvK voldoende ondernemersvaardigheden, een minimum aan vakkennis en kredietwaardigheid. Dit was gebaseerd op de Vestigingswet Bedrijven 1954, maar die wet is in 2007 ingetrokken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké super bedankt zeg voor je antwoord :)
Antoni
6 jaar geleden
Dat neemt niet weg dat een bezoek aan (de website van) de Kamer van Koophandel (nog steeds) aan te raden is.