Moeten ouders toestemming geven voor een mbo als ik 17 ben maar 18 als de opleiding start?

Mijn ouders willen graag controle houden en bepalen wat, wanneer en waar ik ga studeren. Als de opleiding start ben ik 18 maar ik moet mij optijd aanmelden wegens beperkt aantal plekken. Moeten mijn ouders alsnog toestemming geven als ik mij op mijn 17de inschrijf voor een opleiding die start als ik 18 ben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
MarBet
6 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan inschrijven en intake allemaal zonder tussenkomst van ouders, en komen ouders pas met het ondertekenen van de onderwijsovereenkomst om de hoek kijken. Daarmee geven zij hun toestemming. Misschien ben je je verjaardag dan intussen wel gepasseerd.
En hoe moeilijk misschien ook voor je, geef het ook duidelijk aan naar je ouders, wat je wilt en waarom. Zij zouden je de ruimte moeten geven.

Antwoorden (1)

Juridisch gezien zijn je ouders verantwoordelijk voor je tot de dag dat je 18 wordt. Ook als dat betekent dat hun beslissingen een doorlopend effect hebben nadat je 18 bent geworden.

Dus strikt genomen kunnen je ouders je verbieden je in te schrijven.

In de praktijk is het iets flexibeler... er is namelijk ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid. Ik denk dat menig rechter zou oordelen dat het onredelijk is om je een inschrijving te ontzeggen bij een opleiding die je pas na je 18e gaat volgen.

En anders kun je nog de wat minder sjieke weg volgen. Je gewoon inschrijven en eventueel de rechtszaak afwachten. Tegen de tijd dat de zaak in behandeling is, dan ben je vast al 18 en is de zitting overbodig geworden.
(Maar dat idee heb je niet van mij....)