Mag de school waar ik opzet achter mijn rug communiceren met mijn ouders, ook al ben ik meerderjarig?

Ik heb school geen toestemming gegeven informatie over mij te delen met mijn ouders. Ik zit in het eindexamenjaar vwo, ben meerderjarig en spijbel af en toe een lesuur. Ik denk zelf dat dat prima kan, en mijn cijfers lijden er niet onder. Het lijkt me vanzelfsprekend dat de school mij aanspreekt op mijn gedrag, en niet mijn ouders gaat bellen. Als je meerderjarig bent hoor je die verantwoordelijkheden zelf te dragen en wat mij betreft mag er wat meer autonomie en zelfbeschikking gegund worden aan zij die meerderjarig zijn op het VO.

Ik dwaal af. Mag school mijn ouders benaderen en informatie delen zonder mijn toestemming? Het lijkt me van niet, want elke andere organisatie moet daar toestemming voor vragen.

N.B.: Het is niet zo dat ik niet wil dat mijn ouders er niet van weten, dat absoluut niet. Ik erger me er alleen mateloos aan dat school dit zomaar doet. Ik voel me een beetje geïnfantiliseerd, dat hoort bij mijn karakter.

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S. Toen ik meerderjarig werd heeft de leerlingenadministratie wel de toegang tot het ouderportaal ontnomen van mijn ouders. Dat kan wel weer hersteld worden, maar daar moet ik wel expliciet toestemming voor geven.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou dit ook niet te maken hebben met wie de opleiding betaald? Of misschien is het wel een standaard procedure / automatische melding. Of door iemand gedachteloos naar je ouders gebeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste, de opleiding wordt gefinancierd door de overheid. Het is geen automatische melding. Alle automatische systemen zijn wel netjes afgeschermd toen ik meerderjarig werd. De absentiecoördinator in kwestie was er goed van bewust dat ik meerderjarig was want dat kwam aan bod in het gesprek dat hij met mijn moeder had over de telefoon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Spijbelen mag niet, ziek zijn mag wel en >18 dus je kan zelf je briefjes schrijven en tekenen..

Antwoorden (1)

De school mag je ouders benaderen en informatie delen zonder je toestemming als dit als zodanig is opgenomen in de voorwaarden van de school. Het gaat hier dus niet alleen om (privacy)wetgeving, maar ook om de (voorwaarden bij) de overeenkomst die je met school hebt gesloten.

Je kunt school een brief/klacht sturen met wat je hebt geconstateerd, jouw idee dat dit onrechtmatig is, het verzoek daarmee op te houden, of tenminste te horen waarop school zich beroept bij het wel verstrekken van informatie tegen jouw uitdrukkelijke verzoek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb rondgekeken en vond op de website van de school het volgende: "Zodra de leerling de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, kan de informatie enkel nog door de
meerderjarige leerling zelf of met diens toestemming worden verstrekt." In een protocol samengesteld door een regionaal rectorenraad. De schoolleiding dreigde tijdens een gesprek wederom mijn ouders te bellen en een gesprek te hebben over verwijdering. Ik vind het allemaal wat vergaand voor een paar lesuren. Hoe kan ik school wijzen op dit artikel zonder te escaleren?