Wordt er even veel waarde gehecht aan een (pre)master na het HBO als een volledig WO diploma?

Misschien is dit een wat lastige vraag, maar ik hoop dat er mensen zijn die zelf (bijvoorbeeld!) recruiters zijn en die het antwoord hier op weten door hun ervaringen.

Ik volg op dit moment de opleiding Human Resource Management op het HBO, na mijn opleiding zou ik 1 jaar een premaster kunnen doen op de universiteit en daarna nog 1 jaar de master Human Resource Management. Dan heb ik dus een afgeronde HBO bachelor en een afgeronde WO master.

Ik zou ook na mijn propedeuse naar de universiteit kunnen gaan en (neem als voorbeeld de Universiteit Utrecht) een 3-jarige bachelor bestuurs- en organisatie wetenschap kunnen doen, en daarna 1 jaar de master Human Resource Management. Dan heb ik dus een afgeronde WO bachelor + WO master.

Maken werkgevers onderscheid tussen iemand die zijn opleiding volledig op WO niveau gedaan heeft en iemand die na zijn HBO diploma een master behaald heeft?

Bedankt voor het antwoorden alvast!

4.5K

Antwoorden (1)

Je vraag bevat een misvatting. Door het ene WO-diploma volledig te noemen suggereer je dat het andere WO-diploma onvolledig is. Dat is onzin. Een master op WO-niveau is een master op WO-niveau. Personeelsfunctionarissen zijn i.h.a. vooral geïnteresseerd in wat je kunt en minder in het papier. Dat diploma is soms een minimale voorwaarde zodat er tenminste een voorselectie kan worden gemaakt.

Je kunt soms iemand tegenover je hebben die je opleidingsgeschiedenis wel heel belangrijk vindt, maar dat zijn de uitzonderingen. Daar staat tegenover dat zeker in het bedrijfsleven sommige managers het HBO hoger aanslaan dan het WO. Een uitzondering is de academische wereld -- daar is vaak meer bekendheid met en waardering voor de academische route.

Je hebt het daarnaast over de bachelors die je aan het eind van het traject bezit. Die vindt in principe niemand meer interessant als je ook een master hebt (tenzij je bijvoorbeeld heel specifieke technische kennis zou bezitten). Net zomin als iemand het nog over de lagere of middelbare school zal hebben als je afgestudeerd bent.

In het kort: ja, deze diploma's zijn gelijkwaardig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou zelfs zeggen dat de bachelor interessanter is wanneer het gaat om een HBO-studie. Tenzij het inderdaad gaat om een academische setting, maar een HBO-bachelor betekent dat je een vak hebt geleerd (een beetje afhankelijk van de richting natuurlijk, dat wel - maar dat geldt evengoed voor de universiteit), terwijl een WO-bachelor inderdaad 9 van de 10 keer niet meer interessant is als iemand daar de master achteraan heeft gedaan. Met een WO-bachelor kun je veel minder dan met een HBO-bachelor.