Niet getekende overeenkomst geldig of niet? En wil mijn vorige overeenkomst weer, is dat nog mogelijk?

Van 38 uur voor onbepaalde tijd, naar 0 uren onbepaalde tijd gegaan. Inmiddels 2 maanden geleden, maar nog steeds geen overeenkomst getekend voor 0 uren overeenkomst.

Ondertussen wel uitbetaald gekregen volgens 0 uren en rest overuren van mijn 38 uur overeenkomst uitbetaald gekregen.

Nu wil ik die 38 uur voor onbepaalde tijd weer terug. Heb ik daar recht op, omdat ik daar niet voor getekend heb?

Toegevoegd na 4 minuten:
Arbeidsovereenkomst

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom ben je van 38 uur naar een 0-uren contract gegaan? Wilde de werkgever dat of jij? Zolang er niet officieel is opgezegd of het nieuwe contract is ondertekend, kan de werkgever die uren niet zomaar afpakken.

Antwoorden (1)

In Nederland zijn ook mondelinge toezeggingen rechtsgeldig (maar veel moeilijker te bewijzen). Dus wanneer jij ook geen (bewijsbare) mondelinge toezeggingen hebt gedaan, dan is er nog geen nieuw 0-urencontract.

Omdat het oude 36-urencontract voor onbepaalde tijd is loopt dat dan dus in principe door en is dát waarvoor je uitbetaald dient te worden.

Heb je wél mondelinge toezeggingen gedaan of is het door je werkgever aannemelijk te maken dat dat afgesproken was, dan zal een rechter het nieuwe contract geldig kunnen verklaren.
Maar bedenk wel waar je aan begint... het vertrouwen van je werkgever wordt behoorlijk beschadigd door dit soort juridische akties. Een dergelijke strijd kan tot een vertrouwensbreuk leiden waardoor je ook je 0-urencontract kwijt kan raken.

Mocht je kans zien het met een goed gesprek op te lossen, dan heeft dat veruit de voorkeur. Lukt dat niet... tja, dan is het aan jou om te zien of je risico's wil lopen.
Loop anders eens een rechtswinkel binnen. Die zijn gratis en kunnen je advies op maat geven.