Hoeveel mag ik verdienen als inwonend kind?

Ben momenteel 24 jaar , studeer en ontvang studiefinanciering. Ik kan niet echt rondkomen en wil naast mijn studie gaan werken. Probleem is dus dat mijn beide ouders gezamenlijk een wwb- uitkering ontvangen van ongeveer 1409 euro.

Mijn vraag is of hun uitkering zal verminderen vanwege mijn inkomsten van werk. Ik had gelezen dat studenten niet deelnamen aan de kostdelersnorm. Maar ik wou het zeker weten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je wel aanvullende studiefinanciering aangevraagd?

Antwoorden (1)

Zolang jij studeert, tel je niet mee voor de kostendelersnorm. Ook niet als je naast je studiefinanciering een bijbaantje hebt. Maar waarschijnlijk ontvangen je ouders ook huurtoeslag en zorgtoeslag. Daarvoor telt jouw inkomen wel mee! Ook voor eventuele bijzondere bijstand van de gemeente kan het van invloed zijn als jij veel gaat bijverdienen. Dat is echter per gemeente anders geregeld. Als jij 200 euro per maand gaat bijverdienen zal daar geen probleem ontstaan.

Via de rekenhulp van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken voor de toeslagen. Vul het jaarinkomen van je ouders in en laat de toeslagen uitrekenen. (Als het goed is klopt dat met wat jullie nu krijgen). Doe de berekening nog een keer en tel dan bij het jaarinkomen van je ouders het bedrag op dat jij per jaar verwacht te gaan verdienen. Als je het nog niet weet, vul je telkens wat anders in. Ergens tussen 3000 en 3500 euro per jaar verandert er waarschijnlijk niks.

Jouw studiefinanciering telt niet mee als inkomen voor het berekenen van de toeslagen. Alleen het inkomen dat jij gaat verdienen met je bijbaantje.

Er zit ergens een drempelwaarde in. Tot een bepaald gezamenlijk jaarinkomen hebben jullie recht op de maximale toeslagen. Daarboven worden de toeslagen steeds iets meer gekort, maar de korting is altijd minder dan wat je extra verdient. Per saldo ga je er dus nooit op achteruit.