Mag een school je verbieden om te doubleren?

Ik zit nu in de 3de van HAVO, ik ben nog nooit eerder blijven zitten. De school heeft mij bevorderd naar HAVO 4, maar ik heb niet genoeg punten voor het profiel dat ik wil kiezen. Mijn school zegt nu dus dat ik niet mag blijven zitten en over moet naar Havo 4 met een profiel dat zij voor mij hebben gekozen. Mogen zij dit doen? en kan ik evt. Op een andere school wel het jaar over doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Als het goed is, heb jij bij aanvang van het schooljaar een schoolgids gekregen (of die staat op de website) waarin de bevorderingsregels staan. Als dit besluit overeenkomt met de schoolgids, kan dat. Ik denk overigens niet dat de school je 'zo maar' een profiel toewijst, tenslotte moet de profielkeuze ook aansluiten bij wat je zelf wilt. Dit zal dus in goed overleg gaan. Of je op een andere school terecht kunt, hangt af van hun toelatingsbeleid. Het is altijd de moeite waard hier naar te informeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De overgangsnormen staan in het schoolreglement. Als daarin ook opgenomen is dat er geen recht bestaat op doubleren, dan hangt alles af van de eindbespreking in de lerarenvergadering.

De school kan inderdaad eisen stellen aan de profielkeuze mits deze vooraf duidelijk zijn voor ouders en leerlingen. Stel dat je het profiel natuur en techniek wilt kiezen. Dan kan bijv. worden geëist dat de leerling een gemiddelde heeft van minimaal een 6.7 voor de vakken wiskunde, scheikunde en natuurkunde.

Even een citaat van de overgangsregeling van een willekeurige school:
"Als je 3 tekorten hebt (maximaal één in de kernvakken) ben je in principe over maar als deze 3 tekorten allemaal in het door jou gekozen profieldeel zitten, dan mag je dit profiel niet kiezen. Voorbeeld: je kiest havo NT (...). Je hebt voor wiskunde B, natuurkunde en scheikunde alle drie een 5. Verder heb je alleen maar voldoendes op je rapport en voldoende compensatie. Je hebt dus 3 tekorten en bent dus over, maar omdat je de 3 tekorten in het profieldeel van NT hebt, mag je geen NT kiezen en zul je dus een ander profiel moeten kiezen. Bij 2 of minder tekorten kun je elk profiel kiezen."

Zoiets lijkt me op jouw school ook van toepassing te zijn. Je bent 'goed genoeg' om over te gaan -daarom: niet doubleren- maar niet 'goed genoeg' voor het gekozen profiel.

Wil je toch doubleren en helpt verder overleg niet, dan kun je naar een andere school gaan om te vragen of je daar wel het jaar mag overdoen. (Daarvoor zullen je ouders actie moeten ondernemen want je bent nog minderjarig). Die andere school zal dan informatie inwinnen bij je huidige school en vervolgens beslissen of het kan. Reken er echter niet op.
Computoon