Is er nog een mogelijkheid voor mij om de havo af te maken?

Ik ben dit jaar gezakt voor 4H en volgens schoolregels mag ik niet worden uitbesteed.
Zijn er nog andere opties voor mij dat ik toch de havo kan afmaken?
(Ik ben van vmbo-t naar havo doorgestroomd en ik mag daarom niet blijven zitten, dus ik moet nu naar het MBO.)
Ik weet echt niet wat te doen anders.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
Antoni
6 jaar geleden
Wat is "worden uitbesteed" als leerling zijnde?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan zou ik naar het volwassenonderwijs worden gestuurd, maar bij mijn originele school blijven staan ingeschreven.
En dan zou ik de vakken die ik dit jaar niet heb gehaald, het volgende schooljaar kunnen doen+5H
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Rutte-regeling is een maatregel die uitval in het voortgezet onderwijs tegengaat door leerlingen uit te besteden naar een andere school. De maatregel kan worden ingezet wanneer leerlingen geen diploma of startkwalificatie dreigen te halen, of om het onderwijs doelmatiger in te richten. https://www.onderwijsconsument.nl/wat-de-rutte-regeling/
MarBet
6 jaar geleden
4H nog een keer overdoen kan zeker ook niet? En je bent vast ook nog geen 18? Dan hoef je namelijk niet uitbesteed te worden om naar de vavo te kunnen.
Je zult in alle gevallen waarschijnlijk nog wel 2 jaar nodig hebben om je havo diploma te behalen. In drie jaar tijd kun je een mbo 4 opleiding doen. Misschien is versnellen ook nog wel mogelijk, waardoor je misschien wel een half jaar eerder je diploma kan krijgen. Via mbo kost je dan iets meer tijd, maar ook dan heb je toegang tot hbo. Zeker als je afgelopen jaar hard gewerkt hebt en H4 toch niet hebt behaald, is dit misschien eigenlijk wel een hele goeie optie voor jou. Leren is immers veel leuker als je daarmee goede resultaten haalt...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De route via MBO is zeker aan te raden. Want als HBO te hoog is gegrepen, heb je in ieder geval een diploma ergens voor.

Antwoorden (2)

Misschien kan je naar een Luzac College?

Het Luzac College is een particuliere middelbare school met vestigingen over heel Nederland verspreid, waarop leerlingen versneld hun diploma kunnen halen. De klassen zijn klein (maximaal 16 leerlingen, gemiddeld aantal leerlingen 12) en de scholen ook (tot 180 leerlingen). Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Luzac_College.

Op de website van Luzac https://www.luzac.nl/veelgestelde-vragen/voor-wie-is-luzac/ staat dit:

"Voor wie is Luzac?

(...)

Het versnelde examentraject (2 jaar in 1) wordt veelal afgenomen door leerlingen die het jaar ervoor zijn blijven zitten, zijn gezakt of binnen één jaar een diploma op een hoger niveau willen behalen."
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
milenaa
6 jaar geleden
Naast het luzac heb je ook "gewone sprintscholen". Het wordt vavo onderwijs genoemd en je hoeft er niet zo diep voor in de buidel te tasten als het luzac college.
Hoi,
Je kan ook als je wilt gewoon een MBO opleiding doen maar tegelijkertijd havo.

Eerste jaar MBO is meestal een basis jaar. Dit betekent dat je nog niet diep op de stof ingaat.

Je kan tegelijkertijd Havo doen door je via duo in aan te melden voor het VO staatsexamen. Het VO staatsexamen is eigenlijk een manier om vmbo, havo en vwo vakken te halen (of hele diploma) als je die nodig hebt voor je vervolg opleiding. Meestal zijn de mensen die staatsexamen doen mensen die niet zomaar naar een middelbare school kunnen of hoogbegaafden. Het zijn ook scholieren die bijv. vwo leerlingen die grootte kans hebben om niet hun diploma te halen en dan proberen ze toch nog een paar havo vakken te halen.

Staatsexamen is dat je ALLES thuis doet. Je leert alle stof thuis. Veel zelfstudie dus.

Ik zelf ben van vmbo-tl naar havo gegaan en had het niet gehaald (door te weinig ondersteuning en stof die havo leerlingen in de 3de hadden geleerd). Ik ben daarom naar het mbo gegaan en kwam erachter dat dat totaal niks voor mij was. Ben toch doorgegaan maar zag een oplossing om een betere overstap naar het hbo te maken. Ik had me ingeschreven voor de helft van mijn havo vakken in mijn 2de jaar mbo en de andere helft in mijn 3de jaar. Ik heb mijn mavo, havo en mbo diploma gehaald. En doe nu vwo staatsexamen omdat ik (nu ik mijn best doe) zag dat hbo mij niet aansprak.

Je hebt meerdere opties om havo te doen:
- fulltime vavo (net als middelbare school)
- avondschool vavo (is duur en vooral particulier)
- staatsexamen diploma VO (kan je in delen doen of in een jaar, check de duo site)

Of je gaat gewoon een MBO opleiding doen!