Kan ik doorgaan met mijn opleiding?

Ik doe HBO opleiding. Zit inmiddels in mijn tweede jaar.
Ik heb vorig jaar mij P niet gehaald door privé omstandigheden. Ik mocht doorgaan naar tweede jaar mits ik al de 50 studiepunten zou halen in het tweedejaar. Nu is het bijna eind schooljaar. Ik heb inmiddels 49 studiepunten behaald. Mag de school mij laten stoppen met voortzetten van de opleiding?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Amadea
6 jaar geleden
Regels zijn regels, 49 is geen 50.
Erna55
6 jaar geleden
Ja.
Wanneer de afspraak is dat je 50 studiepunten haalt en je haalt ze niet, dan kan de school je van de opleiding wegsturen.

Antwoorden (1)

Normaliter dient men het Propedeuse (60 EC) in het eerste jaar te behalen. Heel veel hogescholen weten dat studenten dit doorgaan niet het eerste jaar halen. Hierdoor stellen zij dan ook een drempel in die behaald moet worden wil je doorstromen naar het tweede jaar. Bijvoorbeeld: in het eerste jaar moet je minimaal 53 EC halen en in het tweedejaars moet je de overige 7 EC gehaald hebben of je moet van school omdat je dus niet aan de P-norm voldoet (eis van mijn school).

Dat jij in je tweede jaar 50 EC moest hebben gehaald is bijzonder, maar dat zal dus wel wellicht temaken hebben met je persoonlijke situatie. Want zei hebben voor jou geregeld dat jij je Propedeuse in je 3e jaar pas moet halen (60 EC). De school staat volledig in zijn recht om je van school te sturen als je dus niet voldoet aan de speciaal gemaakte afspraken met jou.

Het betreft wel 1 punt, maar eigenlijk zijn het 11 punten (60 EC). Ik raad het je aan om contact op te nemen met de examencommissie of met degene waarmee je deze afspraak hebt gemaakt. Wellicht dat jij nog een extra herkansing mag maken voor de zomervakantie. Nee heb je, ja kun je krijgen!