Wat zijn de precieze slagingseisen van de havo? En hoe werkt het gebruik van compensatiepunten?

Ik weet dat je examencijfers gemiddeld een 5,5 of hoger moeten
zijn. Maar stel ik sta 1 5 op economie, 1 5 op nederlands en 1 5 op wiskunde. Moet ik dan 1 compensatiepunt gebruiken wil ik slagen? Of moet ik meerdere gebruiken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Want je mag toch slagen met één 4 op een vak naast nl wiskunde en engels?

En je mag toch ook slagen met één 5 op een van de kernvakken en één 5 op de rest van de vakken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
17.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3 vijfjes mocht je sowieso niet hebben als ik het me goed herinner. Als je 2 vijfjes hebt moest je deze wel kunnen compenseren met minimaal 2 7;'s

Antwoorden (2)

Met 3 onvoldoendes kun je niet slagen.

Met 2 onvoldoendes (2 x 5) kun je wel slagen, maar alleen als je daarvoor ook 2 compensatiepunten hebt en je gemiddelde van alle vakken een 6,0 of hoger is.

Om 2 compensatiepunten te hebben, moet je op 2 vakken minimaal een 7 staan, of op 1 vak een 8.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je mag inderdaad ook 1 x 4 en 1 x 5 hebben. Daarvoor heb je 3 compensatiepunten nodig. Maar je mag maar voor maximaal 2 vakken compensatiepunten gebruiken. Die 3 compensatiepunten verdelen over 3 vakken waarvoor je een 5 staat, mag dus niet.
6 jaar geleden
Dat kan je terugvinden in het examenbesluit.
In het kort komt het er op neer dat:
a) Je voor het centraal examen minimaal gemiddeld een 5,5 moet halen, en
b) Je voor de kerntaken maximaal één 5 als eindcijfer mag hebben, de overige kernvakken moeten dus een eindcijfer 6 of hoger hebben, en
c) Je voor alle vaken gezamenlijk maximaal één 5 en één 4 als eindcijfer mag hebben als de overige eindcijfers maar hoger zijn dan 6 en het gemiddelde van alle eindcijfers maar hoger is dan 6,0.
Als je één 5 hebt als eindcijfer en voor de rest een 6 of hoger, dan hoeft het gemiddelde niet boven de 6,0 te liggen.

N.b in je eindcijfer wordt per vak het schoolexamencijfer met het cijfer van het centraal examen gemiddeld en eerlijk afgerond.