Kan je vrijstelling krijgen van het MBO om door te gaan na het HBO doormiddel van een test?

Hoi,

Ik zit momenteel op het MBO en doe een opleiding op niveau 4. Ik verveel mij snel, omdat de stof te makkelijk is voor mij. Ik denk dat het HBO meer bij me past, omdat er meer uitdaging is voor mij. Zou dit eventueel kunnen doormiddel van een test om vrijstelling te krijgen van het MBO? of zou ik van het MBO terug kunnen gaan na de HAVO?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
MarBet
6 jaar geleden
Antwoord op je vraag is: ja het kan. Het wordt dan niet vrijstelling genoemd, maar je wordt dan toegelaten zonder aan de toelatingseisen te voldoen. Als je aan de toelatingseisen voldoet, mag de school je niet zomaar weigeren, maar als je er niet aan voldoet wil dat niet per definitie zeggen dat je niet kan worden toegelaten. Maar, je begrijpt wel dat je een steengoed verhaal moet hebben, wil je het voor elkaar krijgen dat de hbo-opleiding je toelaat. Waarschijnlijk zullen ze toch zeggen dat je beter eerst je mbo-diploma kan halen, zeker als je jonger dan 21 bent.
Gelukkig is excellentie momenteel een hot item in het mbo. Dus vraag je slb'er eens of de opleiding of de school hierin iets aanbiedt. De eenvoudige dingen zijn dan bijvoorbeeld Engels op niveau B2, of Nederlands en rekenen op niveau 4F. Maar wellicht kun je ook iets doen met buitenlandstage of een verdiepingsprogramma.
Daarnaast de suggestie die al gegeven is: vraag eens of je sneller door de opleiding kan. Scholen moeten maatwerk bieden en daar valt dit onder. Versnellen moet mogelijk zijn. De onderwijstijd waaraan voldaan moet worden is gericht op het programma, niet op individuele studenten. Dus als jij sneller door de opleiding kan, hoef je niet te voldoen aan de urennorm.

Antwoorden (1)

Als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo 4-diploma ben je in principe toelaatbaar tot een hbo-opleiding. Maar sommige opleidingen stellen daarnaast nog aanvullende eisen, bijvoorbeeld aan je vakkenpakket of profiel.

Ben je 21 jaar of ouder, en heb je geen diploma dat toelating biedt tot een hbo-opleiding, dan kun je voor vrijstelling van de vooropleidingseis in aanmerking komen. Je moet dan een toelatingsonderzoek doen.

Overstappen naar de havo is in veel gevallen mogelijk. Je moet dan de laatste twee jaar van de havo doen. De toelatingseisen voor de havo kunnen per school verschillen; er wordt gekeken naar je vakkenpakket, cijfers en motivatie. Je kunt ook informeren wat een opleider als Luzac voor je kan betekenen.

Misschien is het ook mogelijk je huidige mbo opleiding versneld af te ronden. Als je nu al wel in de richting zit van wat je op het hbo zou willen doen, dan is dat misschien een betere en snellere route dan de havo. Misschien kun je eens in overleg met je studiebegeleider voor advies op maat.