Eigen taal, voornamelijk de samenstelling van bestaande woorden
Jeugdcultuur (vaak weer leenwoorden uit andere talen, zoals doekoe)
Andere taal, direct of zo geschreven dat het natuurlijker overkomt, soms zelfs verbasterd. Keyboard, laptop.
Techniek, of uit andere beroepsgroepen, wat eerst jargon is sijpelt door in de "echte taal".
Nieuwe technieken forceren een nieuwe naam voor een nieuwe uitvinding.
Begrippen die een woord of werkwoord worden. Het bedrijf Nintendo staat nu voor spelcomputer en zelfs nintendoën is een werkwoord geworden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wedstrijd/verkiezing. Denk aan het "beurtbalkje" bij de kassa.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beurtbalkje
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Allerlei uitvindingen apparaten moeten een nieuwe naam of een combinatie van oude of er wordt iets helemaal of gekker half of verkeerd uit een andere taal overgenomen ( geleend ) van selfie , pin betaling , flappentapper . Mobieltje ( cellphone). Maar ook door gebeurtenissen ik hoorde de burgemeester van Rotterdam in eens toeterturk gebruiken zo maar kans dat het een nieuwe uitdrukking wordt . Ja het Engels en het Duits en het Frans zijn de grootste leveranciers van uitdrukkingen en gezegden en leuke nieuwe begrippen in een of 2 woorden uit te drukken . Tegenwoordig hebben veel mensen een burn out vroeger waren ze over spannen of had men nerves break down . Er is in Nederland een oude straat taal vol met Bargoens en Jiddische woorden nu is er een nieuwe met Marokkaanse en Antilliaanse woorden . Taal is een levend iets het veranderd constant net als de mode de cultuur gewoonten . Jeugd heeft zich zeker na de oorlog constant als voorloper van nieuwe eigen woorden van mieters , hip , te gek , shit , Bull shit nu nog meer en sneller door eerst de bios toen de radio en TV en kranten dat ging nog langzaam maar nu door sociaal media gaat het zo snel ik moet er soms wel om lachen . Dus nieuwe woorden komen door nieuwe ontwikkelingen nieuwe culturen ja ook dat de ene groep zich door taal gebruik wil afzetten tegen een andere groep dus zich daarmee wil zeg onderscheiden dat vooral in de jeugd cultuur . Zelfs de zinsbouw de uitspraak is tijds gebonden. Luister maar eens naar oude geluid 's fragmenten je kan het prima verstaan maar het klinkt totaal gedateerd .