Heb je voor de HBO opleiding verloskundige natuurkunde nodig?

Ik moet kiezen tussen natuurkunde en aardrijkskunde maar ga liever voor aardrijkskunde in het vakkenpakket N&G maar kan dit als ik verloskundige wil worden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Om tot de opleiding Verloskunde te worden toegelaten, heb je ten minste een HAVO-diploma nodig.
Uit deze Instroomprofielen en vakkenpakketten kun je kiezen:
- Natuur en Techniek met biologie
- Natuur en Gezondheid
- Economie en Maatschappij met biologie en scheikunde
- Cultuur en Maatschappij met biologie, scheikunde en Wiskunde A of B
Er zijn dus twee instroomprofielen zonder natuurkunde, maar dan komen weer we; andere zware vakken voor in de plaats.

Heb je niet één van de vereiste instroomprofielen? Neem dan contact op met de hogeschool om te informeren of je toch toegelaten kunt worden.
Selectieprocedure
Naast de diploma- en instroomprofieleisen, geldt voor deze opleiding een selectieprocedure. Je wordt onder andere getoetst op denk- en analytisch vermogen, taalvaardigheid, sociaal inzicht en mate van zelfstandigheid. Neem voor meer informatie contact op met de hogeschool.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt natuurkunde niet voor aardrijkskunde inwisselen.

Toegevoegd na 20 uur:
Beetje ongelukkig geschreven maar bedoeld wordt:
Je kunt op de HBO-opleiding verloskundige worden toegelaten met het N&G profiel, maar dan dient het keuzevak wel natuurkunde te zijn en geen aardrijkskunde.
http://www.slo.nl/voortgezet/tweedefase/profielen/natuur/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Voor de opleiding maakt het niet uit welk profielkeuzevak je kiest binnen profiel Natuur & Gezondheid. Je kunt dus zelf kiezen of je natuurkunde of aardrijkskunde als profielkeuzevak kiest. @Joan: "Je kunt natuurkunde niet voor aardrijkskunde inwisselen." Hoezo niet?? Dat kan juist wèl. De opleiding stelt geen verdere eisen binnen profiel N&G. Op zowel havo als vwo dient bij dit profiel een keuze gemaakt te worden uit 3 profielkeuzevakken, waaronder natuurkunde en aardrijkskunde. Er kan dus wel voor aardrijkskunde gekozen worden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Profiel_natuur_en_gezondheid
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de HBO-opleiding voor verloskundige zijn dit de profielen waaruit er gekozen kan worden:
Natuur en Techniek met biologie
Natuur en Gezondheid
Economie en Maatschappij met biologie en scheikunde
Cultuur en Maatschappij met biologie, scheikunde en Wiskunde A of B
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ineke, je hebt gelijk als je stelt dat een VWO of Havodiploma met N&G profiel gekozen kan worden voor aardrijkskunde.
Met de geldende strenge selectieprocedures is met dit vakkenpakket de weg naar de opleiding verloskundige zo goed als onbereikbaar.
Voor de opleiding HBO-verloskunde wordt het profiel Natuur & Techniek gevraagd, dat pakket bevat geen aardrijkskunde, ook niet als keuzevak.
http://www.slo.nl/voortgezet/tweedefase/profielen/natuurtechniek/