Ik zit in mijn laatste jaar van MBO Niveau 3 maar wil ermee stoppen ( ik heb al een diploma MBO niveau 2) kan dit ?

Hallo,
ik zit in mijn laatste jaar van MBO niveau 3 maar wil hier mee gaan stoppen omdat school mij dood ongelukkig maakt, ik heb wel al een diploma MBO niveau 2 kan ik nu stoppen met mijn opleiding niveau 3 en een jaar fulltime gaan werken en dan over een jaar alsnog mijn diploma halen in 1 jaar? en hoe ver kom ik in de maatschappij met een MBO niveau 2 diploma?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
het is je laatste jaar, probeer het af te maken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan zo maar gebeuren dat je in een baan ook doodongelukkig bent, dan ben je verder van huis.
Heel veel mensen voelen zich in de herfst of winter niet helemaal gelukkig en hebben een zogeheten Winterdip.
http://www.winterdepressie.nu/winterdip

Antwoorden (3)

Je laatste jaar, dat is nog een maand of 5-6. Ja je kunt vast wel stoppen, maar bewijs jezelf dat je verstandig bent en door kunt zetten. Wie zegt dat je gelukkiger wordt van dat jaar werken? Wat wil je gaan doen en denk je aan werk te kunnen komen? En dan werk waar je niet ongelukkig van wordt?
Het gras is altijd groener aan de overkant, werken lijkt leuk, maar kan ook tegenvallen. Of je blijft hangen in een baantje dat niet zo leuk is maar dat wel moet omdat je dan helemaal geen zin meer hebt om naar school te gaan
7 jaar geleden
Ik heb zelf een MBO studie gedaan, niveau 2 en 4. Als ik terugkijk op medeklasgenoten van die tijd, en vergelijk wie is gestopt en is doorgegaan met leren, zeg ik je dat je beter kunt doorleren. Maak in ieder geval niveau 3 af.

Van de niveau 2 studenten uit mijn klas die zijn gestopt zijn mensen of werkloos, of crimineel, of hebben een slechtbetaalde baan. De mensen die niveau 4 hebben afgerond hebben een prima baan op een financiële administratie (opleiding bedrijfsadministratief medewerker). Maar die moeten er rekening mee houden dat boekhouding steeds meer wordt geautomatiseerd en banen verdwijnen. Natuurlijk is dat van meer belang bij grote kantoren dan kleine kantoren, maar het is toch iets om rekening mee te houden.

Ikzelf ben doorgegaan op het hbo, en ben bijna afgestudeerd. Hbo is naar mijn mening iets dat 80% van de mbo'ers gewoon kan halen, als ze zich maar iets meer discipline aanleren. Ik raad je aan om door te leren tot je een hbo diploma hebt, omdat je makkelijker een baan zult vinden en meer salaris krijgt. Studenten die nog niet eens zijn afgestudeerd worden al benaderd door werkgevers. Uit ervaring kan ik zeggen dat het mbo'ers wordt aangepraat dat hbo moeilijk is, dit is niet zo. Mocht hbo je echt te lang gaan duren, maak dan in ieder geval mbo af tot niveau 4.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Los van of het verstandig is, je vraag is of het kan: ja. Je hebt een startkwalificatie, dus bent niet leerplichtig en dus mag je stoppen met je opleiding. Kan wel zijn dat je studiefinanciering moet terugbetalen, als je uiteindelijk de opleiding niet afmaakt.

Wanneer je na een jaar terug gaat naar school en dezelfde opleiding wilt afmaken, kun je vrijgesteld worden van de beroepsgerichte examens die je al hebt gehaald. Hou er alleen wel rekening mee dat de opleidingen vanaf dit cohort veranderd zijn, en je misschien bepaalde nieuwe vakken moet doen. Mogelijk kun je dus niet van alles vrijgesteld worden, tenzij de school je weer wil inschrijven in je oude cohort.
Voor rekenen en nederlands is het afhankelijk van hoe lang het geleden is dat je die examens hebt gedaan. Die resultaten blijven twee schooljaren geldig en een vrijstelling krijg je alleen bij een voldoende resultaat.

Wat je kan met je niveau 2 diploma hangt af van de opleiding, maar over het algemeen geeft niveau 2 je niet heel veel kansen op de arbeidsmarkt, dus als je het kan doen, is het wel verstandig je opleiding af te maken, of een andere niveau 3 of 4 opleiding.

Ik raad je aan goed na te denken wat voor jou het beste is nu. Ergens klinkt het vanzelfsprekend dat het verstandig is je opleiding af te ronden, maar soms kan de keuze om te stoppen goed zijn voor jou. Denk er goed over na wat je in de toekomst wilt, wat vind je leuk om te doen en waar ben je goed in? Wat in de opleiding zorgt ervoor dat je het niet naar je zin hebt? En wat zou de opleiding moeten bieden om het wel leuk te vinden? Hebben de antwoorden op deze vragen betrekking op het soort werk, of op andere zaken? In het eerste geval, is de kans toch vrij groot dat een andere studiekeuze beter bij je past... En vraag vooral eens advies aan je studieloopbaanbegeleider of decaan.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kokkie is niet meer leerplichtig als ze/hij 16 jaar of ouder is, is zij/hij dat nog niet, dan moet ze/hij nog gewoon naar school, tot ze/hij 16 jaar is.
MarBet
7 jaar geleden
Leerplicht vervalt met het halen van de startkwalificatie, en dat heeft kokkie met niveau 2. En het is bijna onmogelijk dat je dat hebt behaald voor je 16e.