Mogen ze op toetsen vragen stellen die niet over de stof gaan?

Ik had mijn biologie toets herkanst omdat die vorige toets erg slecht ging. Ik had super goed geleerd maar de toets ging super slecht omdat er allemaal rare vragen in stonden die volgens mij niks met de lesstof te maken hadden. Toen ik de toets terug kreeg vroeg ik aan de leraar hoe ik die vraag kon weten want het had niks met de lesstof te maken. Toen zei ze ook gewoon: 'ja dat ging niet over de lesstof, daarbij moet je logisch nadenken'. Dat was er niet een maar wel minstens 20 van de 40 vragen. Ik zit in 5 havo maar ik vraag me af of dat wel mag. Ik heb het jaar er voor vwo gedaan en daar heb ik nog nooit vragen gehad waarbij je logisch na moet denken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Dan zul je daar aan moeten wennen dat je bij het beantwoorden van vraag logisch moet kunnen nadenken
Erna55
7 jaar geleden
Je zult toch echt moeten leren om logisch na te denken.
Dazul je voor het eindexamen ook moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In 5 havo zul je toch ECHT een beetje logisch na moeten kunnen denken, anders is dat diploma niet meer waard dan een blaadje van de scheurkalender ;-) . Met alleen stampen kom je er niet ; je moet ook leren snáppen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De overstap van VWO naar HAVO zal ook een reden gehad hebben. Is HAVO wellicht ook nog een beetje te hoog gegrepen ??
Je kunt je wel helemaal te pletter werken om dingen uit je hoofd te leren en daar heel ver mee komen, maar op een gegeven moment gaat toch ook je inzicht en begripsvermogen meetellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je op mbo en tl geen inzicht nodig?
Erna55
7 jaar geleden
Je bedoelt : VMBO tl ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
jaa

Antwoorden (2)

Het gaat er om in hoeverre de vraag van de lesstof af staat. Op 5 HAVO-niveau moet je wel kunnen redeneren en logisch nadenken. Als je over een half jaar je eindexamen moet maken, dan krijg je nadenk vragen waarvan het antwoord niet letterlijk in de lesstof is behandeld.
Dit heeft dus ook te maken met voorbereiden voor het examen.
7 jaar geleden
Als de vragen geheel buiten de stof vallen, dan mogen ze niet gesteld worden.

Ik vermoed echter dat het gaat om toepassingsvragen, of vragen waaruit blijkt dat je de stof kunt analyseren of, andersom, waaruit je verschillende elementen uit de stof kunt samenvoegen tot een nieuw geheel. Dat soort vragen mag uiteraard wel worden gesteld.
Daarmee wordt getoetst of je echt inzicht hebt gekregen.

De stof uit het hoofd leren en kunnen reproduceren: dat is slechts een begin, dat is kennis. Wel belangrijk, want zonder beheersing van de stof lukt de rest ook niet. Maar op havo- en VWO-niveau mag meer van de leerling worden verwacht.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het wel vreemd dat ze hier nu pas mee beginnen, met dat inzicht. Want in de onderbouw kon je alles gewoon leren.
Computoon
7 jaar geleden
En op de basisschool ook... Hoe verder je komt, hoe meer kennis je hebt opgedaan. Die kennis is de basis voor verdieping in de stof. Als je thuis bent in bijv. de geschiedenis (kennis) zou je bijv. de vraag kunnen beantwoorden waarom we in ons land wel straten hebben die genoemd zijn naar Eisenhower en niet naar Stalin (inzicht). Ander voorbeeld.
Je hebt ook ooit ontleden geleerd bij Nederlands (kennis). Als je dat een beetje doorhebt, weet je ook waarom in het Duits "ich sehe den Mann' wordt geschreven en niet "ich sehe der Mann" (inzicht).
Ander voorbeeld op taalgebied: als je de bezittelijke voornaamwoorden hebt geleerd, weet je ook meteen waarom "me broer is ziek" fout is. De kennis gaat aan het inzicht vooraf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die vragen gaan tenminste nog over de stof die je geleerd hebt, bij mijn biologie proefwerk totaal niet. Echt gewoon totaal anders. Stel je voor dat je toets gaat over het gedrag van dieren en dan vragen ze ineens hoe de bloedsomloop werkt. Dat slaat toch nergens op.
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat heb je als het goed is ook al eens gehad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
jaa maar dan vind ik dus raar want dat ben je dan allang weer vergeten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leren is ook herhalen, herhalen en nog eens herhalen.