Waarom duren de schoolzomervakanties tegenwoordig nog steeds zo lang?

Ik heb eens gehoord dat de kinderen vroeger zomers mee moesten helpen op het land, zodoende konden. Tegenwoordig komt dat niet meer voor. Waarom is dit gebruik gebleven?

1.1K

Antwoorden (1)

Omdat we in de periode dat de kinderen niet meer nodig waren op het land (en er ook steeds minder kinderen mee hoefden te helpen en steeds minder boeren kwamen), langzaamaan de gewoonte hadden ontwikkelt om in die periode met het hele gezin op vakantie te gaan.

Bovendien hechten we aan het ritueel van het afsluiten van het ene schooljaar en je kunnen voorbereiden op het nieuwe, waarvoor leerlingen misschien niet zo veel tijd nodig hebben, maar dat voor scholen toch een flinke administratie behelst.

Natuurlijk zou in principe vier weken inmiddels ruim voldoende zijn, maar dan zit je weer met de vakantiedrukte waarin iedereen tegelijkertijd weg wil. Met zes weken (of zelfs tien, als je de regionale verspreiding meeneemt) kunnen we die drukte mooi spreiden.

Ook zijn er allerlei andere zomerrituelen zoals grote volks-en buurtfeesten, jaarmarkten, kermissen en dergelijke die het in de regel relatief mooie weer goed kunnen gebruiken, en kunnen ouders vaak wel, maar kinderen niet willekeurig vrije dagen opnemen. Zes weken vakantie geeft je een beetje speling om die periode te "rekken".

Er zijn dus nog altijd geen doorslaggevende argumenten om de zomervakantie korter te laten duren, want dan was het allang zo ver. De meeste mensen hechten nog altijd best wel aan de "oude vertrouwde" zesweekse periode. Al is het voor fulltime werkende ouders - en daar komen er steeds meer van - allang niet meer ideaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Dit geldt zeker voor Nederland. In Zuid-tyrol waar ik een flink gedeelte van het jaar woon moeten de kinderen van begin juni t/m zeker begin augustus mee helpen op de appelplantages.
Je ziet overdag haast geen kinderen vanaf twaalf jaar op straat. Kinderen van ouders die gaststätte en pensions hebben moeten in het seizoen meehelpen de kamers schoonhouden en allerlei andere karweitjes. Er wordt mij vaak gevraagd: "mogen kinderen in Holland altijd spelen?" Waarom hoeven die niet te helpen?
Toch willen zij niet ruilen. 's Lands wijs, 's lands eer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bovendien hebben de ouders die 6 weken nodig om hun kinderen lezen en schrijven bij te brengen...!!!