In hoeverre mate wordt er anno 2016 op de middelbare school lesgegeven over de VOC en de slavernij?

Ik heb geprobeerd de inhoudsopgaven van de boeken van Malmberg en Nijhoff e.d., maar ik kom er niet achter.

In welke mate wordt de geschiedenis van de VOC - en de wreedheden en slavernij die daarbij hoorden - vandaag de dag lesgegeven op het middelbaar onderwijs?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Geschiedenislessen zijn tegenwoordig afgestemd op de examens. Er wordt niet meer zo diep ingegaan op overige onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik herinner me die stof van de básisschool, niet meer zozeer van de middelbare (toen werd het veel "deze eeuw" enzo). Maar dat kan tegenwoordig natuurlijk wel anders zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In welke mate/in hoeverre... Zelf ben ik Vlaams, en als ik het me goed herinner, heb ik ca 3u en ca 2 paginas (tekst) geleerd over de VOC, in het 4e middelbaar...

Antwoorden (1)

Drie kenners hebben in de zomer van 2015 (dus dat zal nog niet veranderd zijn) vier lesmethodes voor de bovenbouw van havo en vwo bestudeerd en geconcludeerd dat er in schoolboeken van nu voldoende aandacht is voor het slavernijverleden van Nederland. De ene methode belicht meer de omstandigheden op de plantages, de andere gaat meer in op de economische kant en weer een andere stelt de Westerse blik op het verleden ter discussie. Wel gaat het meer over de West-Indische Compagnie en de slavenhandel, terwijl ook de Verenigde Oostindische Compagnie in slaven handelde.

Het koloniaal verleden van Nederland maakt tegenwoordig deel uit van de Canon van Nederland, en deze Canon wordt in het onderwijs gebruikt. Zo besteden de docenten geschiedenis verplicht aandacht aan bijvoorbeeld de VOC, slavernij en dekolonisatie van Indonesië en de West. Ze hebben vrije ruimte om te bepalen welke stof daaruit zij ter sprake brengen, maar een groot aantal docenten gebruikt de beschikbare tijd om les te geven over het thema slavernij.

Voor de brugklassen is een lespakket met de naam DoReMixMax beschikbaar. Dat is een muzikale kennismaking met het slavernijverleden van Nederland, waarbij het thema wordt geïntroduceerd door middel van muziek en dans uit Brazilië, Angola en Nederland. Daaruit blijkt ook dat men het belangrijk vindt dat jongeren meer inzicht krijgen in de geschiedenis, want zo ontwikkelen ze meer respect en begrip voor mensen in andere culturen. Zo kan waakzaamheid worden geleerd om racisme en discriminatie geen kans meer te geven in de huidige samenleving.
Amadea