Kan je van havo 4 naar vwo 5?

In de onderbouw van havo deed ik niet echt mijn best, maar haalde het allemaal gemakkelijk. Pas dit jaar begon ik met echt goed te leren, maar al snel merkte ik dat het echt heel makkelijk is. Mijn plan was altijd eerst de havo afronden en daarna vwo doen. Maar eigenlijk is het zonde om nou een jaar te verspillen. Ik wil dus vragen aan mijn decaan of het mogelijk is om van 4havo naar 5vwo te gaan. En als dat kan (of als ze wel eens een uitzondering maken) hoe hoog moeten je cijfers dan zijn? Want tot nu toe sta ik alleen maar 8en en 2x een 9.

Alvast bedankt

Toegevoegd na 12 uur:
ik heb trouwens al een extra vak, zodat ik even veel vakken heb als een vwo leerling.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.4K
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.melanchthon.nl/schiebroek/wp-content/uploads/2013/01/Doorstroom-naar-Havo-4-of-Vwo-5.pdf
http://www.almende-isala.nl/Isala/Onzelocatie/Onderwijs/Doorstroomhavo5naarvwo5.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
IJver is ook een soort van intelligentie!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs bij van 5 havo naar 5 vwo zal je bij sommige vakken achter lopen, bij andere weer voor, dus daarom kan dat wel. Pak er anders wat boeken bij van 4 vwo, dan weet je op welk niveau je moet zitten.
Je zal minimaal een half jaar achter lopen, maar dat is in te halen met o.a. zelfstudie. Eerst maar eens met je decaan praten. Er zijn ook leerlingen die een jaar overslaan, dus vwo in 5 jaar doen, dus bijna alles kan.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Je kunt wel van 5 HAVO naar 5 VWO, mits je cijfers goed zijn (minimaal 7). Na de HAVO kun je dus met goede cijfers eenvoudig doorstromen.

Zijn je cijfers uitzonderlijk goed, dan kun je natuurlijk altijd overleggen met de school of er toch niet mogelijkheden zijn, want dan zal het afhangen van bijvoorbeeld het verschil in lesprogramma's. Maar 4 HAVO en 4 VWO gaan niet gelijk op, dus een switch tussen die twee zit er in de regel niet in (of het moet van VWO naar HAVO zijn).

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de leraren ook het idee hebben dat je op de HAVO maar een beetje uit je neus zit te eten en toch hoge cijfers haalt, is er soms nog wel een mouw aan te passen, maar dat betekent dan vervolgens wel HEEL hard werken (wat je tot dan toe nog niet gewend was) en voor een aantal vakken wellicht bijlessen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.melanchthon.nl/schiebroek/wp-content/uploads/2013/01/Doorstroom-naar-Havo-4-of-Vwo-5.pdf
http://www.almende-isala.nl/Isala/Onzelocatie/Onderwijs/Doorstroomhavo5naarvwo5.aspx
ronron1212
7 jaar geleden
Met ingang van het schooljaar 2013-2014 is binnen Achterhoek VO de volgende doorstroomregeling van kracht voor leerlingen die van havo 5 naar vwo 5 willen doorstromen: Een gemiddeld examencijfer (havo 5) van 6,8 of hoger geeft, gecombineerd met een positief advies van de toeleverende school, altijd toelating tot vwo 5.
Bij een gemiddeld examencijfer (havo 5) dat ligt tussen 6.2 en 6.8 en een positief advies van de toeleverende school, bepaalt de toelatingscommissie of de betrokken leerling toegelaten wordt tot vwo 5.
De leerling heeft in havo 5 eindexamen gedaan in twee moderne vreemde talen (Engels en Duits/Frans) en wiskunde (wiskunde A of B).
Het is wettelijk bepaald dat de instromende leerlingen vrijstelling krijgen voor ANW, maatschappijleer en CKV. Voor het profielwerkstuk geldt dus geen vrijstelling.
Voor leerlingen die instromen vanuit de havo gelden dezelfde regels over doubleren als voor leerlingen afkomst uit vwo 4.
Met een leerling die van een andere school komt wordt altijd een intakegesprek gehouden.
Zeker kan dan, kijk maar naar mijn rapport (foto).
Er mist alleen wel één vak, namelijk Wiskunde B.
Daarin heb ik al vervroegd examen gedaan (havo 5), en ook daarop had ik een 9 :)
Ik ga dus van Havo 4 naar VWO 5 !

Toegevoegd na 3 minuten:
.