Kun je vanwege kwalificatie plicht nadat je geslaagd bent op vmbo geen tussenjaar hebben?

Als je dan 16 jaar bent.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Nee, zeker niet op je zestiende, je bent dan namelijk nog gedeeltelijk leerplichtig.
Vanaf je achttiende zou het kunnen, of eerder mits je een startkwalificatie hebt (2MBO, HAVO/VWO) , maar dan moet er wel iemand zo gek zijn je te willen onderhouden, OF je moet dat jaar gaan werken. Je hebt namelijk geen recht op een inkomen ; geen beurs, geen uitkering, en na je achttiende geen kinderbijslag.

Het hangt er ook een beetje van af hoe je dat tussenjaar wilt gaan doorbrengen ; wil je vrijwilligerswerk doen of een opleiding in het buitenland ? Rondtrekken ? Een wereldreis maken ? Een taalcursus doen ? Werken ? Feesten en op de bank hangen ? Allemaal heel leuk en aardig, maar niet gratis, dus je moet wel een familie hebben die je daarin kan faciliteren.

In de meeste gevallen is het dus verstandig eerst een opleiding af te ronden waarmee je daadwerkelijk terecht kunt op de arbeidsmarkt, in een beroep dat je ligt, en eventueel NA je startkwalificatie nog eens na te denken over een "tussenjaar" .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar ze kunnen er toch niet achter komen als je een tussenjaar hebt?
Vanwege de kwalificatieplicht kun je inderdaad geen "tussenjaar" hebben nadat je geslaagd bent voor vmbo.

Dat zou anders zijn wanneer je 16 zou zijn en geslaagd zou zijn voor een opleiding op mbo2-niveau, havo of vwo. Dan is de kwalificatieplicht niet van toepassing.

Je moet dus nog gewoon naar school tot je 18 bent of op een eerder moment een van de genoemde diploma's hebt.

Ben je 18 en heb je zo'n diploma nog niet dan houdt de kwalificatieplicht op. Dan zal onze overheid echter allerlei extra eisen stellen (bijv. opleiding volgen) als je een uitkering zou gaan aanvragen.
Computoon