mag je als je een havo diploma hebt, zomaar stoppen met school?

Ik wil nadat ik mijn havo diploma heb behaald graag naar 5vwo, nu vraag ik me af, als ik in 5vwo terechtkom en ik merk dat het te moeilijk is kan ik dan zomaar stoppen of moet ik het jaar afmaken of als ik het jaar nipt al na 5vwo stoppen met school en na de hbo?

Toegevoegd na 50 seconden:
Als ik het jaar nipt haal in 5vwo*

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5 vwo halen staat niet gelijk aan een havodiploma. Misschien kan je wel meedoen aan het havo eindexamen.

Antwoorden (2)

Ja

https://www.onderwijsconsument.nl/tot-welke-leeftijd-ben-je-leerplichtig/

Tot welke leeftijd ben je leerplichtig?

Je moet naar school tot je 18e verjaardag, tenzij je al eerder een diploma haalt voor mbo-2, havo of vwo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wettelijk wel, als je ook al 16 bent als je het havo-diploma hebt behaald.

Je valt als minderjarige echter ook nog onder het ouderlijk gezag en gaan zij met tussentijds de school verlaten niet akkoord.

Bedenk dat veel opleidingen in augustus/september beginnen. In de loop van een schooljaar de school verlaten, zorgt voor verloren tijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tussen "en" en "gaan": waarschijnlijk/misschien
Computoon