Neen dat is niet nodig.
Wat wel nodig is, is dat je de inhoud van de lessen kent. Dus de Voc/Gram.
Eigenlijk mag je luistertoets vergelijken met leestoets.
Ga jij op voorhand een boek lezen als je weet dat het morgen begrijpend lezen is? Neen, want die tekst is toch anders.
Wat je wel gaat doen is... kijken naar de vraagstelling van die leerkracht. Begrijp je wat de bedoeling is van de vragen? Meestal heeft iemand toch een vast genre qua vragen doorheen zijn hele cursus.
En als je echt wil oefenen... luister dan minimaal een of twee keer per week naar een Frans programma. Zet desnoods gewoon een muziekclip op op youtube en probeer de tekst ervan te begrijpen. Een tekenfilm, kinderjournaal,... Er is zo veel te vinden. Maar begin met iets makkelijk en probeer de kern te vatten. Als dat lukt... dan moet je proberen om meer diepgang te begrijpen...
Dat zal natuurlijk niet meer helpen voor deze periode. Maar voor de komende jaren kan het wel handig zijn.
Waarom verstaan de meeste mensen Engels zo goed? Simpelweg omdat ze er jaren ( vanaf kindertijd begint het al ) mee in contact komen op tv en liedjes.
Als je iets doet, dan leer je het vlotter kunnen. Een keer per examenperiode een luisteroefening maken is niet echt regelmatig genoeg om het goed te leren.
Toegevoegd na 2 minuten:
in de lagere scholen zeggen leerkrachten meestal gewoon tegen de leerlingen dat voor de luistertoetsen ze niet kunnen leren. Op toetsenwijzers zal dan ook nooit de luistertoets veel aandacht krijgen.
Toegevoegd na 3 minuten:
maar aangezien jij al in een andere taal bezig bent en we het niet echt over een achtjarige hebben is die alinea van oefenen door ervaring het meeste van toepassing op jou.