Wordt op de meeste scholen nog gebruik gemaakt van krijtborden en krijt?

Wat zijn de alternatieven die anders gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alternatieven zijn o.a. whiteboard en smartboard.
Bij mij op de uni véél whiteboard, vaak gecombineerd met een beamer; af en toe ook een krijtbord, maar ik heb er nog geen smartboard gezien. Terwijl ze op mijn oude basisschool momenteel 4 smartboards hebben... Bedoel je overigens scholen in het algemeen (niet specifiek basisscholen o.i.d.)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Basisscholen, middelbare scholen. Maar komt het al voor dat op een middelbare school alle krijtborden al uit het lokaal verdwenen zijn.
Computoon
8 jaar geleden
Ja. Op de middelbare school van mijn neefje, nu 15. Allemaal digitale schoolborden.

Antwoorden (3)

Deelantwoord: het digibord. Dit is met een grote opmars bezig.

Toegevoegd na 23 minuten:
"In het primair onderwijs beschikt driekwart van de lokalen over een digibord, in het vo iets meer dan de helft en in het mbo hangt in iets minder dan de helft van de lesruimtes een digibord. Dat vermeldt de Vier in balans monitor 2013."

Aldus een onderzoek waaruit de eerste bron dit gegeven haalt. De basisschool loopt voorop met dit didactisch hulpmiddel.
Computoon
8 jaar geleden
Inderdaad het Digibord, maar ook vaak whiteboards, soms op zichzelf maar soms ook naast het Digibord. Op veel scholen heb je een whiteboard met een beamer die erop projecteert en die in verbinding staat met de computer of laptop van de docent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op zowel de basisschool waar ik werk als op de middelbare scholen van mijn kinderen zijn de krijtborden verdwenen.
Op basisscholen wordt over het algemeen gebruik gemaakt van digiborden, met daarnaast whiteboards. Bij moderne methoden zit software voor op het digibord. Zo kan bijvoorbeeld het rekenboek groot getoond worden, en filmpjes bij de aardrijkskundemethode. Ook wordt op heel veel basisscholen dagelijks het jeugdjournaal ('s ochtends speciaal voor scholen) gekeken, net als andere scholtv-programma's.

Op vrije scholen wordt overigens nog wel gebruik gemaakt van krijtborden.