Mag je (permanent) geschorst worden vanwege het bewaren van alcohol in een schoolkluisje?

Ik vroeg mij af, een kennis van mij heeft iemand in zijn klas en die had een fles sterke drank in zijn kluisje staan, tot er plots een kluisjescontrole kwam.
1. Mag hij (permanent) geschorst worden? Zo ja, hoe lang?
2. Mogen de kluisjes zomaar gecontroleerd worden? (Privacyschending?)
3. Of kan hij van school gestuurd worden?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Deelantwoord, op de 2e vraag: ja, als dat in de overeenkomst is vermeld waarmee je akkoord ging toen je begon met het huren van het kluisje. Anders niet. Verstandig is het wel (vanuit de school bezien) dat die controle altijd door 2 mensen gebeurt. Die 2e persoon kan ook iemand van de politie zijn.

Uit een politievakblad, waarin een agent het volgende vroeg:
"

Op het Regionaal Opleidingscentrum worden de door de leerlingen in gebruik zijnde kluisjes twee maal per jaar door de school gecontroleerd. Op een niet aangekondigd moment worden door een leraar of de conciërge de kluisjes met een algemene sleutel geopend en gecontroleerd op verboden voorwerpen. Wij, de politie, zijn bij deze controle aanwezig en treden op als in de kluisjes voorwerpen worden aangetroffen die een strafbaar feit opleveren. Wij vragen ons echter af of deze controle en onze aanwezigheid daarbij
wel rechtmatig is.

Antwoord:

Deze controle kun je vergelijken met de tassencontrole in de supermarkt of de toegangscontrole bij het voetbalstadion.
Doorgaans hebben de scholieren de kluisjes in gebruik op basis van een huur- of gebruiksovereenkomst. In de overeenkomst worden voorwaarden voor het gebruik opgenomen. Een van de voorwaarden kan zijn dat de scholier de school toestemming verleent voor de controle. Door aanvaarding van de overeenkomst stemt de scholier, in met een door de school uitgevoerde controle. Stemt hij niet in met de controle van het kluisje dan heeft hij de mogelijkheid om het kluisje niet in gebruik te nemen. Is een dergelijke bepaling niet in de overeenkomst opgenomen, dan is de school niet bevoegd de kluisjes te doorzoeken. De aanwezigheid van de politie is bij de controle geen probleem, zolang het initiatief uitgaat van en de controle uitgevoerd wordt door medewerkers van de school."
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus en de schoolregels zijn met de leerlingen besproken en bekend. Ik weet niet hoe oud de student is, (leerling beneden de 18jaar?) maar de fles alcohol is er niet zomaar in komen waaien.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/inhoud/jongeren-en-alcohol
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Oei een nogal vage overeenkomst. Zoals ik het lees worden de lockers ook geopend zonder dat de student in kwestie erbij aanwezig is. Daarbij even de vergelijking van een tascontrole erbij. Dat mag helemaal niet zo maar. Zelfs niet als er een bord bij de ingang staat. Als je bij een winkel dat bord ziet staan en je gaat naar binnen en vervolgens vraagt men om in je tas te kijken mag je gewoon weigeren. Huisregels of niet. Tascontrole is hetzelfde als fouilleren en mag alleen de politie verplichten.(Allen bij een redelijk vermoeden van een misdrijf) Dus zo'n bord zegt niks. Ik vraag me dus af of zo'n huurovereenkomst van de kluisjes wel legaal is. Ik heb mijn twijfels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als je weigert, want weigeren mag altijd, dan heeft dat consequenties. Meestal ga je dan zonder boodschappen naar buiten. In supermarkets in Queensland (natuurlijk is dat een ander werelddeel met een ander wereldbeeld) wordt er een official bijgehaald en dan gaat de tas echt open en ook als er niets in zit, zonder boodschappen naar buiten. Niemand richt zich verbaal tegen de official, integendeel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag tassen controle weigeren ( bij binnen komst ) maar ze mogen je dan de toegang ontzeggen . Bij veel grote winkels worden tassen al verboden mee naar binnen te nemen .
HeerVoldemort
8 jaar geleden
AJoanDArc,
Nee dat heeft geen consequenties omdat men nooit voor het afrekenen vraagt of ze in je tas mogen kijken, behalve bij de AH waar ze werken met de zelf scanner. Kijk maar bij een kruidvat/V&D of waar dan ook. Ze vragen altijd pas of ze mogen kijken NA afrekenen. En dan mag jij weigeren, of je dat doet is een tweede. Je mag zelfs weigeren je tas te openen als de detectiepoortjes af gaan. Dan is het aan de winkel om actie te ondernemen. Als jij "nee" zegt mogen ze je aanhouden op verdenking van diefstal. Maar dan moet er toch echt een redelijk vermoeden zijn. Als je dan aangehouden bent, moet de winkel de politie bellen. En die mogen dan in je tas kijken, de winkelier mag dat nog steeds niet. En als dan blijkt dat jij vervolgens niets in je tas of jas hebt zitten...heb je nog kans ook dat de klant het gooit op "wederrechtelijke vrijheidsberoving"
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Het bord zegt dus niks. Het is leuk voor klanten die denken dat ze vervolgens verplicht zijn om mee te werken en daardoor niet durven jatten. Maar uiteindelijk kunnen ze er helemaal niets mee.