Dient men om Nederlandse staatsexamens te doen officieel in Nederland ingeschreven te zijn?

Ik woon onofficieel in Nederland, en ik wil me ook niet inschrijven in Nederland om bepaalde persoonlijke redenen. Ik sta in België ingeschreven. Ik wil graag staatsexamens doen in Nederland, niet in België dus. Kan dat gewoon? En wat is een ED-nummer eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Erna55
8 jaar geleden
ED is het Examendienst Nummer .
Dit nummer heb je nodig wanneer je het staatsexamen gaat doen.
tinus1969
8 jaar geleden
Staatsexamen waarin? ben je ingeschreven bij een Nederlandse school?

Antwoorden (1)

Gelet op uw vorige vragen gaat uw vraag over het doen van een staatsexamen VO
Artikel 8 van het reglement staatsexamen 2016 vermeldt dat een kandidaat alleen wordt toegelaten tot het examen indien hij de examenoproep en een geldig legitimatiebewijs, voorzien van een recente pasfoto, kan tonen.
Ook al woont men in België dan kan men in Nederland staatsexamen doen. Als iemand zijn hoofdverblijf in België wenst te behouden, maar voor een periode van meer dan drie maanden in Nederland gaat studeren en in de weekends terugkeert naar België,
dan behoudt hij gewoon zijn inschrijving in België en wordt hij beschouwd als grensstudent. Alle post wordt op het Belgische adres bezorgd. Men moet dus zorgen dat men de oproep voor het examen die op het Belgisch adres bezorgd wordt ook ontvangt.
De staatsexamens worden eenmaal per jaar afgenomen door DUO en zijn samengesteld door het College voor Toetsen en Examens (CvTE).
Voor deelneming aan het examen moet men zich aanmelden bij de examendiensten in Groningen. Dit kan alleen digitaal via de website van de Dienst Uitvoeringen Onderwijs.
Maar hiermee is het verhaal niet af. Men woont namelijk waar men verblijft.
De Basis Registratie Personen (BRP) legt u een aantal verplichtingen op met betrekking tot het doen van aangifte van (o.a.) uw (woon)adres in Nederland. Deze verplichtingen gelden voor iedereen, ongeacht nationaliteit die in Nederland verblijft voor een periode van meer dan “twee-derde van een half jaar” (vier maanden dus).
Men kan dan niet meer beschouwd worden als grensstudent.