kan je een schooljaar over doen voor de 3de keer ?

ik deed nu voor mijn 2de keer het 3de schooljaar. Nu heb ik een b-attest maar ik vind het een leuke richting en wil toch noch opniuew doen , voor de 3de keer zou ik dus in het 3de zitten , is dat mogelijk ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Over het algemeen geldt, voorzover ik weet, dat iemand die voor de tweede keer blijft zitten in dezelfde klas, naar een andere school moet gaan.

Het beste antwoord

In de wet is niet bepaald hoe lang leerlingen maximaal over het voortgezet onderwijs mogen doen. Scholen mogen dit zelf bepalen. In het praktijkonderwijs is er een leeftijdsgrens.

Geen regels voor verblijfsduur havo en vwo
Er zijn geen wettelijke regels die bepalen hoe lang leerlingen over de havo of het vwo mogen doen. De meeste scholen hebben in het schoolreglement opgenomen dat leerlingen:

maximaal 1 keer mogen blijven zitten;
1 keer mogen zakken voor het examen;
of 2 keer mogen blijven zitten in verschillende klassen.
Leerlingen of hun ouders kunnen bij de school navragen welke regels de school hanteert.

Vmbo-scholen bepalen zelf hoe lang leerlingen blijven
Vmbo-scholen mogen zelf bepalen hoeveel jaar leerlingen op school mogen blijven.

Praktijkonderwijs tot 18 of 19 jaar
Leerlingen die praktijkonderwijs volgen, mogen op school blijven tot en met het schooljaar waarin ze 18 jaar worden. De Inspectie van het Onderwijs kan dit met 1 jaar verlengen. Leerlingen kunnen dan op school blijven tot het schooljaar waarin ze 19 worden.

hoop dat hiermee je vraag beantwoord is!

Groetjes Jelle